Info z rynkuKolejowyTransport

DB Cargo zamawia 50 lokomotyw hybrydowych od Vossloh Locomotives

Nawet jeśli nie jest to absolutna nowość dla DB Cargo, to zamówienie podpisane pod koniec 2021 roku z producentem Vossloh Locomotives stanowi punkt zwrotny, który doprowadzi do całkowitej odnowy technologicznej floty pojazdów manewrowych. Szczegółowo rzecz ujmując, dział przewozów towarowych kolei niemieckich i spółka z siedzibą w Kilonii, która w 2020 roku weszła w orbitę chińskiej grupy Crrc, zawarły porozumienie w sprawie nabycia 50 lokomotyw hybrydowych, z opcją na dodatkowe 200 sztuk.

DB Cargo zamówiło 50 lokomotyw hybrydowych

Zamówione lokomotywy należą do nowej grupy oznaczonej inicjałami DM 20 oraz w specyficznej wersji BDD. Każda z 50 lokomotyw hybrydowych będzie wyposażona w dwa generatory diesla oraz baterię trakcyjną z funkcją magazynowania energii. Moc obu silników cieplnych przekracza 900 kW, a elektroniczny system zarządzania pozwala na optymalne wykorzystanie drugiego silnika tylko w zależności od potrzeb trakcyjnych.

Z kolei pojemność akumulatora litowo-jonowego wynosi ponad 120 kWh. Może być on ładowany poprzez wykorzystanie energii podczas hamowania lub z zewnątrz (plug-in). Lokomotywy hybrydowe DM 20 zakupione od DB Cargo posiadają centralną kabinę maszynisty, dzięki czemu doskonale nadają się nie tylko do wykonywania manewrów na stacjach towarowych lub bocznicach, ale także do obsługi połączeń rozkładowych. Są one od początku wyposażone w systemy pokładowe do sygnalizacji w standardzie europejskim Etcs L2 produkowane przez firmę Siemens Mobility. Zasadą leżącą u podstaw tej rodziny lokomotyw jest modułowość, ponieważ w zależności od wymaganego ćwiczenia można tworzyć różne wersje, z możliwością montażu pantografu, wykorzystującego sieć trakcyjną do gromadzenia energii, aby zintegrować ją z silnikami Diesla, aż do ich całkowitego wyłączenia.

Czytaj też: DB Cargo odebrał lokomotywy od Siemens Mobility

50 lokomotyw hybrydowych pozwoli ograniczyć zużycie oleju

DB Cargo nie ujawniło wartości ekonomicznej umowy, ale rząd federalny Niemiec przeznaczył 15 mln euro na wsparcie odnowy taboru trakcyjnego kolei federalnych. W pierwszej fazie umowy, 50 lokomotyw hybrydowych uzupełni dotychczasową flotę trzystu lokomotyw z technologią hybrydową, ale w dłuższej perspektywie planuje się wymianę około dziewięciuset jednostek starszej generacji. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez DB, technologia hybrydowa pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacji o 30%, tj. o milion litrów oleju napędowego rocznie mniej. Ponadto szacowane są również niższe koszty utrzymania.

Umowa z Vossloh Locomotives jest następstwem umowy podpisanej w 2020 r. z Toshibą na dostawę pięćdziesięciu lokomotyw HDB 800, również w wersji hybrydowej, napędzanych silnikiem spalinowo-elektrycznym, ale wyposażonych w akumulatory litowo-jonowe, które mogą bezpośrednio zasilać komponent elektryczny. Lokomotywy są montowane w zakładzie remontowym w Rostocku. Łącznie dostarczonych zostanie sto pojazdów, z czego pięćdziesiąt zostanie zakupionych bezpośrednio od działu towarowego Kolei Niemieckich, a pięćdziesiąt od firmy leasingowej Railpool.

Czytaj też: Gigantyczne inwestycje w polską kolej. W 2023 roku pociągi pojadą 250 km/h

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button