MorskiTransport

Stocznia w Helsinkach zbuduje rosyjski lodołamacz

Stocznia w Helsinkach zbuduje rosyjski lodołamacz na zlecenie spółki wydobywczej Nornickel. Będzie to największy lodołamacz jaki kiedykolwiek zbudowała fińska stocznia. Statek będzie miał duże znaczenie dla organizowanych przez Nornickel dostaw rud metali z Półwyspu Tajmyr. 

Stocznia w Helsinkach zbuduje rosyjski lodołamacz

Nowy lodołamacz został zaprojektowany przez firmę Aker Arctic. Na zlecenie rosyjskiej spółki wydobywczej Nornickel działającej na Syberii, statek wybuduje stocznia w Helsinkach. Projekt statku został już pomyślnie przetestowany w laboratorium w Helsinkach, a budowa ma się rozpocząć w nadchodzących tygodniach. Stocznia w Helsinkach (Helsinki Shipyard Oy) pomyślnie zrealizowała już kontrakty na zakup głównego wyposażenia lodołamacza.

Zobacz również: Kazachstan rozwinie połączenie z Północną Drogą Morską

Nowy lodołamacz będzie mógł przebijać lód o grubości do 2 metrów. Jego głównym przeznaczeniem będzie eskortowanie masowców Arctic Express Nornickel, a także statków towarowych o nośności do 20 000 ton. Będzie również posiadał zaplecze do transportu ładunków i wsparcia operacji z użyciem helikopterów (będzie posiadał specjalne lądowisko). Statek będzie miał dwupaliwowy napęd – diesel oraz LNG. Budowa statku ma zostać zakończona do końca 2024 r.

Zobacz również: Stabilność finansowa Rosji zagrożona! Bank Centralny zmuszony do interwencji

Wiceprezes Nornickel, Siergiej Dubowicki skomentował budowę lodołamacza:

Ukończenie nowego lodołamacza do końca 2024 roku jest bardzo ważne dla spółki Nornickel, ponieważ zapewnia dodatkowe możliwości transportowe potrzebne do realizacji obu naszych strategicznych projektów inwestycyjnych, w tym planów renowacji miasta Norylsk. Z przyjemnością ogłaszamy, że będzie on zasilany LNG, co jest zgodne z obecnymi trendami środowiskowymi w zakresie dekarbonizacji i będzie pionierem tej technologii na Północnej Drodze Morskiej.

Nornickel czyli wielki kombinat wydobywczy na wschodzie

Zaangażowany w budowę nowego lodołamacza Nornickel to jeden z największych producentów platyny i miedzi na świecie. Dodatkowo wydobywa najwięcej na świecie niklu i palladu. Zdecydowana większość metali wydobywanych przez tą spółkę jest eksportowana przez port w Dudince blisko ujścia Jeniseju do Morza Karskiego. By utrzymać transport i bezpieczeństwo statków w okresach jesienno-zimowych Nornickel potrzebuje dodatkowej floty lodołamaczy, które będą eskortować transporty, zwłaszcza przy planach zwiększonej produkcji. Firma ta w ciągu ostatnich 20 lat rozwinęła własną flotę statków towarowych klasy Arc7, które kursują po tej trasie jednak nawet najbardziej wytrzymała klasa transportowców potrzebuje asysty lodołamacza zimą.

Plany rozbudowy floty rosyjskich lodołamaczy zasilanych LNG

Nornickel to nie jedyna prywatna spółka zainteresowana obecnie opracowywaniem nowych lodołamaczy. Również eksporter gazu, Novatek jest w trakcie planowania budowy lodołamaczy zasilanych LNG. To samo dotyczy innych koncernów wydobywczych. Według Wiaczesława Rukszy, szefa Dyrekcji Północnej Drogi Morskiej w Rosatomie, do 2030 r. prawdopodobnie zostaną zbudowane cztery lodołamacze zasilane LNG. Dwa z nich zostaną sfinansowane przez Novatek, jeden przez Nornickel, a jeden przez spółkę naftową lub węglową.

Rekordowy wynik Północnej Drogi Morskiej w 2021 roku

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button