KolejowyMorskiTransport

Kazachstan rozwinie połączenie z Północną Drogą Morską

Choć brak mu bezpośredniego połączenia z morzem to plany zakładają, że Kazachstan rozwinie połączenie z Północną Drogą Morską dzięki sieci rozbudowaniu infrastruktury na rzekach Ob i Irtysz. Pozwoli to Kazachstanowi na handel z Azją i Europą wykorzystując rosyjski port arktyczny Sabetta. 

Nowy kierunek transportu towarów

Kazachstan ma nadzieję, że skorzysta na szybkim rozwoju żeglugi arktycznej, zwłaszcza że równolegle Rosja stara się rozszerzyć przepustowość Północnej Drogi Morskiej dzięki nowym inwestycjom w lodołamacze i porty. Aby jednak to się stało, Kazachstan wraz z Rosją muszą rozwinąć sieć transportową na osi południe-północ. Do tej pory wszystkie towary importowane i eksportowane przez Kazachstan szły jednak na osi wschód-zachód koleją. Zmiany klimatyczne oraz coraz krótsze okresy zlodowacenia mórz na północ od Syberii przyciągają uwagę Kazachstanu, tworząc perspektywę zupełnie nowej trasy.

Kazachstan rozwinie połączenie z Północną Drogą Morską

W tym celu może zostać wykorzystany syberyjski port Sabetta na Półwyspie Jamalskim przy ujściu rzeki Ob. Mimo, że port został zbudowany głównie w celach eksportu LNG (przepustowość do 18 mln ton LNG rocznie), to rozwijany jest również terminal kontenerowy. By dostać się do portu, Kazachstan potrzebuje sieci transportowej, którą gwarantuje rzeka Irtysz, a następnie Ob. Towary z m.in. z kazachskiego portu rzecznego w Pawłodarze mogą przy ulepszeniu infrastruktury rzecznej być transportowane aż do Morza Karskiego.

Zobacz również: Operator portu Vitino ogłosi konkurs na projekt jego przebudowy

Kazachstan rozwinie połączenie z Północną Drogą Morską
Źródło: Silk Road Briefing

Ob (liczony od źródeł Irtyszu, jego dopływu) jest siódmą pod względem długości rzeką świata i najbardziej wysuniętą na zachód z trzech wielkich rzek syberyjskich, które wpływają do Oceanu Arktycznego. Rzeka jest żeglowna dla statków oceanicznych przez ponad 1200 kilometrów, a dla barek towarowych przez tysiące kilometrów więcej. Stanowi ważny szlak komunikacyjny i handlowy. W 2018 roku wzdłuż rzeki przewieziono ponad sześć milionów ton ładunków i około miliona osób.

Kluczowy będzie rozwój rosyjskiego systemu transportowego

Wraz z rosnącą aktywnością żeglugową wzdłuż rosyjskiego wybrzeża Arktyki, Rosja kładzie się nacisk na dalszy rozwój infrastruktury rzecznej. Modernizuje porty rzeczne w Salechardzie, Chanty-Mansyjsku i Omsku. Żegluga rzeczna jest także priorytetem rosyjskiej „Strategii rozwoju systemu transportowego Federacji Rosyjskiej 2020” oraz „Strategii rozwoju żeglugi śródlądowej 2030”, zgodnie z którą Rosja ma opracować elektroniczną bazę danych w celu zapewnienia bezpieczniejszych rejsów statków po rzekach.

Zobacz również: Zamieszki w Kazachstanie silnie wpływają na ceny uranu!

Istniejące dwustronne i regionalne umowy handlowe ułatwią z pewnością rozwój ruchu towarowego między rosyjskim Omskiem a kazachstańskimi Pawłodarem i Semejem. Oba państwa są częścią Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej, a także współpracują w ramach Szanghajskiej Organizacji Współpracy. Od 2012 roku Rosja i Kazachstan współpracują w zakresie pogłębiania i konserwacji szlaków żeglugowych oraz remontu i budowy nabrzeży i infrastruktury portowej. To daje większe szanse dla Kazachstanu na połączenie z Północną Drogą Morską.

Zobacz również: Duży projekt infrastrukturalny Rosji. Nowe połączenie kolejowe w Arktyce

Niezbędne będzie również rozwinięcie infrastruktury kolejowej. Rosja w tym momencie jest na etapie planowania przedłużenia trasy kolejowej z ostatniej stacji na Półwyspie Jamalskim, czyli Karskaja aż do portu Sabetta. Mimo że budowa miała wystartować w 2019 r., to w dalszym ciągu się to nie stało i brak informacji jak długie będzie opóźnienie projektu. Niemniej jednak stwarza on szanse na dodatkowe połączenie portu Arktycznego z Kazachstanem poprzez linię kolejową.

Kazachstan rozwinie połączenie z Północną Drogą Morską
Źródło: RT

Rekordowy wynik Północnej Drogi Morskiej w 2021 roku

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button