Morski

Zamówienia na gazowce LNG w 2021 roku były rekordowo wysokie!

W ubiegłym roku odnotowano rekordowe zamówienia na gazowce LNG. Popyt jest tak duży, że niektóre stocznie, w tym chińska Jiangnan Shipyard, zaczęły dostosowywać swoją ofertę do potrzeb rynku. 

Gazowce coraz droższe – zyskują głównie azjatyckie stocznie

Liczba zamówionych metanowców wyniosła 90 sztuk, z czego 75 z nich przeznaczonych do oceanicznego transportu LNG. Shipping Intelligence Network podaje, że ostatnio szczyt zamówień odnotowano w latach 2004 i 2018, kiedy złożono zamówienia kolejno na 68 i 66 gazowców. Sporą część zamówień będą realizować trzy największe południowokoreańskie stocznie – Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), grupa stoczni Hyundai i Samsung Heavy Industries (SHI). Znaczy udział w realizacji zamówionych metanowców, będzie mieć także chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group), która zajmie się budową siedmiu obiektów. Jak widać, prym w budowie statków wiodą stocznie azjatyckie. Jeszcze kilka lat temu dominowały stocznie europejskie, w tym Francja, Finlandia, Niemcy oraz amerykańskie.

Jednak zakup gazowca LNG jest sporo droższy niż w ubiegłych latach. O ile na początku 2021 roku koszt szacowany był na ok. 185 mln USD, o tyle w ostatnich miesiącach wynosił już 210 mln USD i więcej.

Zobacz także: Katar uzyska 126 mln ton LNG rocznie. Pomogą w tym gazowce z Korei

Rekordowe zamówienia na gazowce LNG!

Celsius Tankers ze Szwecji i JP Morgan Investment z USA to przedsiębiorstwa, które zamówiły po osiem statków. Zamówienia składają również firmy czarterujące. W drugiej kategorii dominuje greckie przedsiębiorstwo Capital Gas zamawiające pięć statków.

Zobacz także: Australia to największy eksporter LNG na świecie! Katar i USA w tyle

Jak wskazuje PortalMorski.pl, pomimo że czarterowe stawki spotowe gwałtownie spadały, długoterminowe nastroje rynkowe są pozytywne. Wolumen zamówień na statki świadczy również o dużym zainteresowaniu. Jednak zima w Europie okazała się nieco cieplejsza, niż prognozowano, przez co rynek jest nieco spokojniejszy. Z uwagi na niepewną sytuację geopolityczną w następnych latach oraz zieloną transformację na Starym Kontynencie oraz zmianę nomenklatury UE, można spodziewać się zwiększonego popytu na LNG w kolejnych sezonach.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button