Według informacji przekazanych przez Rosatom na Telegramie, kontenerowiec o napędzie atomowym Sevmorput wyruszył w swoją pierwszą dotowaną wyprawę wzdłuż polarnego wybrzeża Rosji na Daleki Wschód.
Rosyjski kontenerowiec o napędzie atomowym
Statek dostarczy 121 kontenerów, metalowe konstrukcje, tartaczne drewno, dźwigi i sprzęt motoryzacyjny.
Wypełnienie ładunkiem zajmuje 95% dostępnej przestrzeni. Podróż do portu Wostocznyj potrwa około 22 dni. Tworzone jest zaplecze ładunkowe dla powrotnej podróży. Jesienią kontenerowiec o napędzie atomowym wykona jeszcze jeden rejs pomiędzy Północnym Zachodem a Dalekim Wschodem. Obecnie podróże statku są dotowane z budżetu federalnego, więc ważne jest zapewnienie ekonomicznej efektywności transportu w przyszłości – powiedział Vyacheslav Ruksha, zastępca dyrektora generalnego Rosatomu i dyrektor Dyrekcji Północnej Drogi Morskiej.
W roku 2022 uruchomiono regularną linię przybrzeżną, na której odbyły się 2 podróże. W roku 2023 planowane jest zrealizowanie 3 podróży. W 2023 roku liczba portów obsługiwanych na przybrzeżnej linii Północnej Drogi Morskiej (NSR) zostanie zwiększona z 4 do 11, w tym Arkhangelsk, Nakhodka i Magadan. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami agencji PortNews IAA, FSUE Atomflot i Ministerstwo Rozwoju Dalekiego Wschodu i Arktyki zatwierdziły harmonogram podróży Sevmorput pod koniec kwietnia. Pierwsza podróż na trasie Petersburg – Port Wostochny – Petropawłowsk-Kamczacki – Murmańsk rozpoczęła się 22 czerwca. Druga dotowana podróż na Drodze Morskiej Północnej ma rozpocząć się 10 października.
Czytaj też: Ruch towarowy na Północnej Drodze Morskiej przebił plany Rosji
Rozwój Północnej Drogi Morskiej
Rosyjski rząd rozpoczął dotowanie transportu towarowego między portami w Petersburgu, Murmańsku i regionie Dalekiego Wschodu w ubiegłym roku. W ramach Planu Rozwoju Północnej Drogi Morskiej do 2035 roku na dotacje przewidziano łącznie 7,84 miliarda rubli. Jak informuje PortNews IAA, za organizację podróży odpowiadają Rosatom oraz Ministerstwo Rozwoju Dalekiego Wschodu i Arktyki. W ubiegłym roku odbyły się dwa pełne rejsy między portami europejskimi a Dalekim Wschodem Rosji. Podczas pierwszego rejsu kontenerowca Sevmorput był załadowany w 10%, a podczas drugiego w 90%, natomiast załadunek powrotny wyniósł 46%.
Kontenerowiec o napędzie atomowym „Sevmorput” (nazwany na cześć Północnej Drogi Morskiej) został zbudowany w stoczni Zaliv w Kerchu w 1988 roku. Sevmorput jest przeznaczony do transportu towarów do odległych północnych obszarów. Statek może przełamywać pola lodowe o grubości do 1 metra z prędkością około dwóch węzłów i przewozić około 36 000 ton ładunku. Dzięki konstrukcji kadłuba i jego wytrzymałości, statek może operować samodzielnie w basenie Arktycznym lub być eskortowany przez lodołamacz w bardziej wymagających warunkach lodowych.
Czytaj też: Rosja rewiduje prognozy gospodarcze na 2023 rok w górę. Pogarszają się jednak perspektywy na kolejne lata
Znajdziesz nas w Google NewsCzy Północna Droga Morska stanie się konkurencją dla Kanału Sueskiego?