KolejowyTransport

DB rozpoczynają międzynarodowe testy cyfrowej automatyki rozdzielczej

DB Cargo rozpoczęła międzynarodowe testy cyfrowej automatyki rozdzielczej, które potrwają przez wiele miesięcy w całej Europie. Cyfrowe sprzęgła automatyczne (DAC) umożliwią automatyczne sprzęganie wagonów towarowych, z automatycznym połączeniem systemów hamulcowych wagonów, zamiast dotychczasowej ręcznej interwencji człowieka. Dzięki tym urządzeniom proces manewrowania i sterowania wagonami stanie się szybszy i bardziej zautomatyzowany, co znacznie zwiększy możliwości przeładunkowe kolejowych przewozów towarowych.

Testy cyfrowej automatyki rozdzielczej w całej Europie

Prezes DB Cargo, Sigrid Nikutta, powiedziała, że nowy system przełączania zmieni sposób, w jaki wykonuje się ciężką pracę na stacjach rozrządowych. Codziennie wykonywanych jest około 70 000 manewrów, przy czym za każdym razem ekipa manewrowa musi podnieść i ponownie włożyć sworzeń, który waży kilka-kilkanaście kilogramów. Według DB, nowa technologia może sprawić, że pociągi towarowe będą dłuższe i cięższe. Mogą one również lepiej dopasować się do ruchu kolejowego, zwiększając ogólną przepustowość torów. Testy cyfrowej automatyki rozdzielczej potrwają w całej Europie przez wiele miesięcy.

Pociąg testowy jest wynikiem projektu badawczego realizowanego przez konsorcjum sześciu firm zajmujących się kolejowym transportem towarowym i leasingiem pojazdów (DB Cargo, SBB Cargo, Rail Cargo Austria, Ermewa, GATX Rail Europe, VTG), które otrzymało od Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMVI) łączny budżet w wysokości 13 milionów euro. Celem jest wdrożenie cyfrowej automatycznej aparatury rozdzielczej w całej Europie.

Czytaj też: Supernowoczesny chiński pociąg obsłuży kibiców na Igrzyskach

Pociąg testowy wyruszy w podróż międzynarodową

Pociąg testowy będzie najpierw kursował w Austrii i Szwajcarii, a następnie zostanie przewieziony do innych państw członkowskich UE. Podczas przejazdów testowany będzie system przełączania w sytuacjach drogowych, które nie byłyby dostępne w Niemczech, takich jak strome pochylenia, wąskie łuki i zmienne warunki pogodowe. Testy cyfrowej automatyki rozdzielczej mają zostać zakończone i ocenione jeszcze w tym roku, a później urządzenie ma trafić do produkcji seryjnej i do szerszego zastosowania. W ciągu ostatnich miesięcy przeprowadzono już kilka testów linii i połączeń na różnych liniach kolejowych i stacjach rozrządowych w Niemczech.

Według BMVI, wprowadzenie automatycznego systemu na szczeblu UE może położyć kres problemowi, który trwa od ponad siedemdziesięciu lat. Według DB, DAC sprawi, że wagony towarowe będą inteligentniejsze i szybsze podczas sprzęgania i rozprzęgania, a także podczas dalszej jazdy. Technologia ta nie tylko pozwoli na poruszanie się po torach większej liczby wagonów towarowych, ale również umożliwi skondensowanie ruchu kolejowego, co przyniesie korzyści wszystkim.

Czytaj też: Chińczycy budują pociąg zdolny poruszać się z prędkością 620 km/h

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button