MorskiTransport

Shipbreaking Platform chce, by zbadać toksyczność złomowania statków

Organizacja pozarządowa Shipbreaking Platform, prowadząca kampanię na rzecz czystego i bezpiecznego recyklingu statków, dołączyła do K’ómoks First Nation (KFN) i lokalnych mieszkańców, wzywając władze Kanady do zbadania operacji złomowania statków w Union Bay. Organizacja apeluje, aby kanadyjskie władze zbadały toksyczność złomowania statków w zatoce.

Kanada powinna zbadać toksyczność złomowania statków w Union Bay

Shipbreaking Platform wysłała oficjalne pismo do wszystkich właściwych dla sprawy kanadyjskich organów, deklarując wsparcie dla mieszkańców, którzy po raz pierwszy zgłosili obawy dotyczące związane z rozbiórką statków w Union Bay osiemnaście miesięcy temu. KFN i koalicja wzywają władze federalne, prowincjonalne i regionalne, aby te zbadały toksyczność złomowania statków i upewniły się, że działania prowadzone przez operatora Deep Water Recovery (DWR), przestany wyrządzać szkody zarówno lokalnym społecznościom, jak i otaczającemu środowisku. W grudniu 2020 r. spółka DWR przekształciła sortownię drewna w miejsce improwizowanej rozbiórki barek.

Według organizacji pozarządowej operacja złomowania statków narusza przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego okręgu. A to władze Okręgu Regionalnego Comox Valley pozwalają na prowadzenie niebezpiecznych działań w odległości kilku metrów od domów oraz na obszarze o dużym znaczeniu ekologicznym i biologicznym (EBSA).

DWR deklaruje, że przestrzega bardzo rygorystycznych planów ochrony środowiska. Jednak organizacja przekazała, że materiał z drona i zdjęcia z prowizorycznej stoczni pokazały, że statki zostały zezłomowane bez wodoodpornego pokładu i jakiegokolwiek systemu odwadniającego. Organizacja dodała, że przed rozpoczęciem prac rozbiórkowych nie przeprowadzono żadnych badań oddziaływania na środowisko ani konsultacji społecznych.

Czytaj też: Ustawa o usuwaniu wraków podpisana przez Władimira Putina

Toksyczność złomowania statków widać gołym okiem

Nie uważamy, że wyładunek statków na brzegu, który nie jest w stanie zatrzymać wielu niebezpiecznych materiałów znajdujących się na pokładzie i osadzonych w konstrukcjach statków, jak to ma miejsce obecnie w Union Bay, jest zrównoważonym lub akceptowalnym sposobem recyklingu statków – mówi Nicola Mulinaris, starszy doradca ds. komunikacji i polityki w organizacji pozarządowej Shipbreaking Platform.

Obecnie w Union Bay cumują dwa dawne statki rządu USA i statek pasażerski BC Ferries Corporation, prawdopodobnie czekając na rozbiórkę. Biorąc pod uwagę ich wiek i typ, statki mogą zawierać w swojej strukturze duże ilości substancji toksycznych, w tym azbestu i PCB. Jak wskazuje organizacja, toksyczność rozbiórki statku jest zatem dostrzegalna gołym okiem.

Statki mogą być poddane recyklingowi w bezpieczny i przyjazny dla środowiska sposób tylko w odpowiednich zakładach przemysłowych, które zapewniają hermetyczne środowisko z nieprzepuszczalnymi podłogami i systemami odwadniającymi. Dlatego wzywamy władze kanadyjskie do natychmiastowego wstrzymania złomowania statków w Union Bay i zaczerpnięcia przykładu z istniejącego prawodawstwa UE w sprawie recyklingu statków. Wzywamy również BC Ferries do wyboru zrównoważonej opcji dla wycofanego z eksploatacji statku Queen of Burnaby, jak również innych pozostałych starszych jednostek – podsumowuje Mulinaris.

Czytaj też: Polskie Linie Oceaniczne kupiły kolejny statek. Nowy nabytek ma blisko 200 metrów długości

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button