FM Logistic
KolejowyMorskiTransport
Gorące newsy

Podwodny tunel kolejowy połączy Finlandię i Estonię? Koszt: 15 mld EUR

Plany podwodnego połączenia Finlandii i Estonii nie są bynajmniej nowe. Niemniej jednak w końcu mogą zostać zrealizowane, a wszystko dzięki marzeniu pewnego fińskiego miliardera Petera Vesterbacka. Według biznesmena dzięki tej inwestycji FinEst Bay zyska cały region. Do tej pory przeszkodą były finanse, ale dzięki finansowaniu znajdzie się aż 15 miliardy euro na pokrycie realizacji. Swoją cegiełkę chcą także dodać Chiny, ale z całkiem innego powodu.

FinEst Bay Area, czyli podwodny tunel kolejowy, który połączy Finlandię i Estonię

Fiński przedsiębiorca Peter Vesterbacka, to właściciel firmy Rovio Entertainment, odpowiedzialnej między innymi za grę Angry Birds. Co ciekawe, według magazynu TIME, jest jednym z najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Jest on także zdecydowanym zwolennikiem utworzenia nowej „Doliny krzemowej” w Europie, która według niego ma największe szansy, aby powstała w krajach bałtyckich i nordyckich.

Źródło: FinEst

Czytaj również: Nowy Jedwabny Szlak szansą dla polskiej gospodarki

Vesterbacka w tym celu planuje utworzenie podwodnego tunelu kolejowego łączącego Finlandię i Estonię, a konkretnie Helsinki i Tallin. Data realizacji tej inwestycji to 24 grudnia 2024 roku. To według Vesterbacka ma być symbolem narodzenia nowej przyszłości pomiędzy obydwoma narodami. I choć brzmi to nieco infantylnie, to biznesmen jest wizjonerem, czego dowodem jest FinEst Bay Area (gdzie nazwa FinEst pochodzi od trzech pierwszych liter nazw Finlandii i Estonii), której jest dyrektorem generalnym.

To właśnie ta spółka ma odpowiadać za wybudowanie dwóch podwodnych tuneli kolejowych pod Zatoką Fińską o łącznej długości 103 kilometrów. Sama budowa również jest innowacyjna, ponieważ polega na wyspecjalizowaniu obsługi dwóch rur, jednej dla pociągów pasażerskich, drugiej dla pociągów towarowych. Inwestycja skróciłaby czas dwugodzinnej podróży promem do 20 minut jazdy pociągiem. Według Vesterbacka inwestycja będzie miała dodatkowy atut – są nimi sztuczne wyspy, na których będą mogły pomieścić się nawet 50 tysięcy osób.

Źródło: FinEst

FinEst Bay zmieni układ sił w Europie? Chiny nie mogły pozostać obojętne

Przedstawiciele FinEst Bay wskazali, że:

Tunel kolejowy utworzy wspólny obszar metropolitalny regionów stołecznych Finlandii i Estonii. Nowy obszar metropolitalny będzie środkiem ciężkości pomiędzy Azją i Europą, gdy przez tunel będzie można podróżować pociągami z lotniska Helsinki-Vantaa do Tallina, a następnie dalej do Europy Środkowej.

W Finlandii inicjatywa ta wzmocni rolę Vantaa jako węzła logistycznego i umożliwi miastom regionu Uusimaa lepsze połączenie z krajową siecią transportową.

Źródło: FinEst

Czytaj również: W Chinach otwarto najdłuższy podwodny tunel autostradowy na świecie

Koszt realizacji szacuje się na 15 miliardów euro. Pytanie tylko, skąd wzięła się tak ogromna suma na realizację tego projektu, skoro od lat rządy obydwu państw nie potrafiły sobie poradzić z tym problemem? Otóż okazuje się, że spółka FinEst Bay podpisała memorandum porozumienia z firmą Touchstone Capital Partners. Jest to holding, który ma bezpośrednie powiązania z Pekinem. Inwestorzy zgodzili się przekazać 15 miliardów euro w zamian za mniejszościowy udział w tunelu i dwie trzecie w zadłużeniu.

Źródło: finest Bay, Potencjalne trasy dla trasy Helsinki-Tallinn

Projekt jest częścią ambitnej inicjatywy Pekinu „Belt and Road Initiative„, która ma na celu połączenie Chin z resztą Azji, Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki drogą morską lub lądową. Co istotne, projekt tunelu Tallinn-Helsinki nie uzyskał jeszcze poparcia Unii Europejskiej, ani rządów Estonii i Finlandii. Według ekspertów jest to jednak tylko kwestia czasu. Wszystko dlatego, że realizacja może w pozytywny sposób wpłynąć na rozwój zarówno Finlandii i Estonii, jak i innych krajów sąsiednich.

Podwodny tunel kolejowy pomiędzy Finlandią a Estonią, to także duży plus dla Polski

Niemniej jednak połączenie oznaczałoby szacunkowy wzrost tranzytu towarów z obecnych 3,7 mln ton do 8 mln ton rocznie. Szybkie połączenia sprzyjałoby przede wszystkim integracji gospodarczej (dowodzi tego przykład regionu Øresund między Danią a Szwecją). Ponadto, jak przekonuje włoski serwis Transporto Europa podwodny tunel zwiększył znaczenie całego regionu.

Wszystko dzięki zwiększeniu relacji między Półwyspem Skandynawskim a krajami bałtyckimi, między północą a resztą Europy poprzez włączenie do realizowanego już projektu pod nazwą Rail Baltica. Dzięki temu powstałby korytarz kolejowy o standardowym rozstawie torów (Finlandia i Estonia, ze względów historycznych i politycznych, używają szerokiego rozstawu torów typowego dla Rosji).

Czytaj również: METRANS przejmuje centrum logistyczne w Terminalu Małaszewicze

Byłby on jednocześnie zintegrowany z wyżej wspomnianym Rail Baltica i ostatecznie przecinałby trzy byłe republiki radzieckie. Ostatecznie trasa docierałaby do Polski, a stąd – dzięki terminalu Małaszewicze – do Chin, rozwijając jednocześnie Nowy Jedwabny Szlak.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button