Info z rynku
Gorące newsy

Linia CPK z Poznania do Sieradza. Trwają prace przygotowawcze

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę obejmującą przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem. Linia CPK z Poznania do Sieradza ma umożliwić podróż pomiędzy miastami z prędkością nawet 250 km/h, a w przyszłości – 350 km/h. 

Linia CPK z Poznania do Sieradza – STEŚ

Odcinek ma mieć długość 170 kilometrów. Stanowi część „igreka”, który w przyszłości ma skrócić czas podróży koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy o godzinę. Jak informuje biuro prasowe CPK, po wybudowaniu wspomnianego odcinka przejazd koleją na trasie Warszawa-Poznań potrwa niecałe dwie godziny (ok. 1 godzinę 55 minut). Dla porównania obecnie czas ten wynosi 3 godziny.  Skróci się również czas przejazdu z Poznania do Kalisza do 35 min (dziś 1,5 godziny) i do Łodzi do 70 minut (teraz ok. 3 godziny). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godzinę i 40 minut.

Większość odcinka tzw. szprychy nr 9 znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego. Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy wynosi 42,9 mln zł netto. Pociągi między Sieradzem i Poznaniem będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 km/h. W przyszłości prędkość ma wynosić jednak 350 km/h.

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

CPK/Materiały Prasowe

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, powiedział:

Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycji Wielkopolska dołącza do regionów Polski, które będą beneficjentami tych przedsięwzięć. Ten projekt powinien być gotowy już dawno, ale niestety 10 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, zostały przerwane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów z regionu i całego kraju.

Realne korzyści dla pasażerów

Pierwsze prace na odcinku mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie prac planowane jest natomiast na przełomie 2028 i 2029 roku, czyli rok po zakończeniu budowy Portu Solidarność.

Zobacz także: NIK definiuje zagrożenia dla budowy CPK. Problem to nie tylko opóźnienia

Program infrastrukturalny koordynowany przez CPK nosi nazwę #KolejNaPolske. Na jego podstawie na terenie województwa wielkopolskiego ma powstać ok. 220 km nowych linii kolejowych. Modernizacji ma zostać poddane ok. 530 km linii istniejących. Według oficjalnego komunikatu dotychczas spółka CPK opracowała studia wykonalności STEŚ dla ośmiu kolejowych inwestycji o łącznej długości ok. 1 000 km. Po zatwierdzeniu umowy obejmującej odcinek Sieradz-Poznań, liczba wzrosła do prawie 1 200 km.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button