DrogowyInfo z rynkuTransport

InfluenceMap: CLEPA próbuje opóźnić wdrożenie polityki klimatycznej UE

Polityka klimatyczna UE negatywnie odbije się na działalności producentów części motoryzacyjnych. InfluenceMap zarzuca organizacji CLEPA, że ta dąży do opóźnienia najważniejszych postanowień poprzez stosowany lobbing. 

Stowarzyszenie CLEPA w obliczu nadchodzących zmian

Według thinktanku InfluenceMap producenci części samochodowych podważają wysiłki na rzecz dekarbonizacji sektora transportowego. Organizacja alarmuje, że lobbują oni przeciwko zmianom w polityce UE, które mają być przyjazne dla klimatu. Według analizy Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych (CLEPA), reprezentujące  m.in. producentów takich jak Bosch, próbowało opóźnić lub osłabić wdrażanie polityki UE mającej na celu ograniczenie emisji z pojazdów.

Kalina Dmitriew, analityk InfluenceMap, powiedziała:

Badanie to podkreśla wysiłki lobbowania polityki klimatycznej często pomijanej części łańcucha dostaw producentów samochodów. Pokazuje, że chociaż zarówno CLEPA, jak i Bosch twierdzą, że poważnie traktują zmiany klimatyczne, ich działania mogą podważyć wysiłki UE na rzecz dekarbonizacji sektora transportowego.

Zobacz także: Tomasz Bęben: Polska motoryzacja częściami stoi

Polityka klimatyczna UE uderzy w producentów części samochodowych

Polityka klimatyczna UE zakłada ustanowienie bardziej restrykcyjnych norm emisji dla pojazdów z silnikami spalinowymi do 2030 roku oraz wprowadzenie zakazu sprzedaży pojazdów silnikowych do 2035 roku. Warto podkreślić, że polski sektor motoryzacyjny w dużej mierze opiera się na produkcji części samochodowych. Zmiany unijne poważnie wpłyną na cały sektor, ograniczając zatrudnienie oraz obniżając rentowność. W całej UE produkcja układów napędowych silników spalinowych zapewnia ok. 600 000 miejsc pracy.

Sekretarz generalna CLEPA Sigrid de Vries powiedziała w oświadczeniu:

Uważam, że nie poświęca się wystarczającej uwagi wyzwaniom związanym z tą transformacją. Nacisk często kładzie się na pozytywy, których jest wiele, ale nie odbiera to faktu, że ta transformacja dotyczy prawdziwych ludzi i firm. Koncentrujemy się na preferencjach technologicznych i martwimy się o wymiar społeczny i bagatelizowane ryzyko.

Zobacz także: KE nie respektuje zasady neutralności technologicznej i narzuca nam elektryki [WYWIAD]

Wydaje się, że polityka klimatyczna UE dotknie przede wszystkim producentów części samochodowych. W mniejszym stopniu uderzy w samych producentów samochodów, którzy dostosują swoją ofertę do zmieniających się warunków w branży. Przykładem jest m.in. wzrost znaczenia Tesli czy zapewnienia Volkswagena, który ogłosił, że zakończy sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi w Europie w latach 2033-2035.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button