Sprzedaż samochodów w Japonii spada w wolniejszym tempie
Sprzedaż nowych samochodów w Japonii spada, jednak w wolniejszym tempie, niż jeszcze kilka miesięcy temu. To pierwszy znak, że ograniczenia podaży powoli zaczynają ustępować.
Ograniczenia podaży powoli ustępują
Jak donosi agencja prasowa Reuters, krajowa sprzedaż samochodów w Japonii spadła w grudniu o 11,4% r/r. Przyczyną są wąskie gardła w transporcie oraz znaczne opóźnienia w dostawach. Dla porównania w październiku tempo spadku wyniosło 31,3% r/r. Pod koniec zeszłego roku producenci zaczęli przezwyciężać kryzys związany z niedoborem części oraz przestojami w fabrykach w Azji Południowo-Wschodniej, wywołanymi zagrożeniem epidemicznym. Japoński przemysł motoryzacyjny korzysta z podzespołów wyprodukowanych w biedniejszych krajach, tak więc zaburzenia w transporcie mogą znacząco opóźnić produkcję.
W najbliższych miesiącach sytuacja ma ulec znacznej poprawie. Nadzieją są przede wszystkim zmniejszające się ograniczenia podaży. Niedobory mikroprocesorów sprawiły, że producenci samochodów nie byli w stanie odrobić strat z 2020 roku.
Wykres 1. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Japonii w latach 2011-2020.
Zobacz także: Japonia wprowadziła pierwszy prawdziwy autobus szynowy do transportu
Sprzedaż samochodów w Japonii – kluczowe będą najbliższe miesiące
Sprzedaż samochodów w Japonii dostarcza ważnych informacji na temat produkcji, ale również o konsumpcji. Obecnie analitycy prognozują, jak będzie wyglądać sprzedaż samochodów w 2022 roku. Produkcja oraz konsumpcja mogą w znacznym stopniu przyczynić się do szybszego wyjścia z kryzysu wywołanego pandemią. Biorąc jednak pod uwagę rozprzestrzeniający się wariant Omikron, rośnie niepewność co do perspektyw gospodarczych na najbliższy okres.
W poprzednim roku Toyota była największym producentem samochodów w Japonii. Przedsiębiorstwo sprzedało ok. 1,42 miliona pojazdów. Był to spadek o 2,1% r/r. Jednak wciąż Toyota pozostaje na pierwszym miejscu z ponad dwukrotnie większą sprzedaż jednostkową niż Suzuki.
Wykres 2. Wielkość sprzedaży marek samochodów w Japonii 2021
Statistica
Zobacz także: Toyota sprzedała w Europie 3 miliony hybryd
Produkcja samochodów w japońskich fabrykach wzrosła w listopadzie na skutek chwilowego złagodzenia kryzysu związanego z wąskimi gardłami w transporcie. Wówczas podniesiono perspektywy silnego ożywienia gospodarczego w czwartym kwartale. Pomimo chwilowej poprawy, dla przemysłu motoryzacyjnego kluczowe będą zbliżające się miesiące. Toyota Motor Corp ogłosiła, że w styczniu zawiesi produkcję pięciu modeli samochodów. Pomimo że japońskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne posiada zapasy mikroprocesorów, popyt jest zbyt silny, aby móc zaspokoić go przy realizowaniu pełnego planu produkcyjnego.
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz