DrogowyTransport

Opłata za autostradę zależna od emisyjności pojazdu. Takie rozwiązanie tworzą Włosi

Cyfrowa autostrada A22 Brenner we Włoszech, umożliwi selekcję ruchu poprzez zastosowanie zróżnicowanych opłat za przejazd, w zależności od klasy środowiskowej pojazdów. Opłaty byłyby mniejsze w przypadku pojazdów mniej zanieczyszczających środowisko oraz mniejszej liczby ciężarówek w tranzycie. Jest to projekt, który włoska Autonomiczna Prowincja Bolzano chce przedstawić rządowi. Jeśli zostanie zaakceptowany, to istniejąca autostrada A22 stanie się autostradą cyfrową.

Cyfrowa autostrada ułatwieniem dla kierowców

Cyfrowa autostrada sprawi, że opłaty i zatory komunikacyjne staną się mniejsze. Agencja informacyjna ICE donosi, że prezydent prowincji Arno Kompatscher powiedział, że „opłata będzie naliczana w zależności od klasy ekologicznej pojazdu”.

Im wyższy poziom emisji, tym wyższa opłata za przejazd i odwrotnie. Ponadto, opłata za przejazd będzie wyższa, jeśli więcej kierowców ciężarówek będzie korzystać z autostrady w danym dniu. W celu uniknięcia zatorów komunikacyjnych, a tym samym wyższych kosztów, przewoźnicy będą zatem mogli wybierać, kiedy chcą podróżować i samodzielnie rezerwować swoje trasy.

Kompatscher wypowiedział się również na temat przedłużenia koncesji, która wygasła w kwietniu 2014 r., przewidzianej w dekrecie o infrastrukturze. Ustawa przewiduje, że prowincje Bolzano i Trento oraz region Trentino-Alto Adige będą miały większość udziałów w spółce, która uzyska nową koncesję, a udziały mniejszościowe zostaną przyznane gminom, z którymi graniczy przyszła autostrada cyfrowa A22 Brenner. Będzie to zatem struktura partnerstwa publiczno-prywatnego.

Rozporządzenie nie stanowi punktu dojścia, ale nowy punkt wyjścia. Jako partnerzy publiczni, wraz z innymi udziałowcami, formalnie poinstruujemy firmę Autobrennero, aby przygotowała projekt, który zostanie przedłożony rządowi – powiedział Kompatscher.

Oprócz prac infrastrukturalnych wymaganych od nowych koncesjonariuszy, w przyszłości Kompatscher zamierzam wdrożyć kolejne projekty, zgodnie z Narodowym Planem Odbudowy, ukierunkowane na cyfryzację i transformację ekologiczną. Wszystko w celu lepszego zarządzania przepływem ruchu i dążeniem do obniżenia wskaźnika wypadków.

Czytaj też: Innowacyjna autostrada robotyczna przyspiesza czas realizacji zleceń

Cyfrowa autostrada budowana dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu

Partnerstwo publiczno-prywatne jest alternatywą dla zwykłego przetargu koncesyjnego i jest zarządzane przez ministerstwa Mims (dawniej Transportu) i Mef. W pierwszej fazie swoją ofertę zaprezentuje spółka Autostrada del Brennero, w późniejszym terminie swoją ofertę będą mogli przedstawić inni kandydaci. W przypadku, gdy zwycięska propozycja okaże się lepsza niż ta, od Autostrada del Brennero, spółka ta będzie mogła skorzystać z prawa pierwokupu.

Prowincja Bolzano twierdzi, że zaletami partnerstwa publiczno-prywatnego, oprócz możliwości przetargu lub przekazania koncesji spółce, dzięki której cyfrowa autostrada A22 zostanie „zbudowana”, są: szybkie przyznanie wieloletniej koncesji (na okres co najmniej trzydziestu lat), natychmiastowe rozpoczęcie działalności przez spółkę koncesjonariusza, utrzymanie kontroli w rękach władz lokalnych oraz otwarcie na inwestycje w autostrady, drogi zwykłe i intermodalność. Ponadto, nie byłaby to zwykła koncesja na „budowę” autostrady, ale ,,wdrożenie zintegrowanego projektu w zakresie mobilności”.

Czytaj też: Do 2025 roku autostrada A2 ma zostać ukończona

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button