FM Logistic
Kolejowy

Kolej w Czechach: wagony nie wyjadą na tory z powodu wygaśnięcia licencji

Koleje Czeskie kupiły od przedsiębiorstwa SWEG Hohenzollerische Landesbahn dwadzieścia dwa używane wagony silnikowe Stadler RS1. Jednak z powodu wygaśnięcia licencji, nie mogą zostać uruchomione. Wobec tego kolej w Czechach musi wykorzystywać pojazdy przeznaczone do zezłomowania. 

Kolej w Czechach – nieudany zakup

Kupione używane pojazdy miały zastąpić przestarzałe czterdziestoletnie wagony. Jednak wagony Stadlera nie mogą zostać uruchomione, ponieważ 1 stycznia wygasła licencja na oprogramowanie. Wraz z nastaniem nowego roku, system zawiesił się, gdyż wyświetlana liczba wykroczyła poza dopuszczalny zakres. Koleje Czeskie przyznały, że w momencie zakupu przedstawiciele nie sprawdzili stanu oprogramowania podkładowego, które okazało się nieaktualne. Wobec tego konieczne jest nabycie nowego oprogramowania instalacyjnego od zagranicznego producenta, co wiąże się z dodatkowymi opóźnieniami.

Niedziałające pojazdy szynowe zostały wyprodukowane w przez niemiecki Adtranz w 1997 roku. Niskopodłogowy wagon może pomieścić 71 pasażerów. W okolicach miejscowości Louny i Kralupy nad Vltavou pasażerowie zmuszeni są jeździć wagonami przeznaczonymi do złomowania.

Zobacz także: Sukces bydgoskiej firmy. Kolejne polskie pociągi PESA pojadą do Czech!

Znaczne opóźnienia i tłumaczenia urzędników

Petr Šťáhlavský, prezes Kolei Czeskich powiedział, że:

Istnieje realna potrzeba aktualizacji oprogramowania używanego w pociągach, ponieważ po prostu nie wczytuje dat po 1 stycznia 2022 roku. W rzeczywistości niektóre aktualizacje Microsoft Exchange zostały wycofane, więc nie działają i należy je zaktualizować. Z tego powodu pociągi mają być dostępne dopiero w lutym, po modernizacji systemu.

Pojazdy nabyte od przewoźnika SWEG miały jeździć rok, po czym zostać zmodernizowane przez Koleje Czeskie. Jednak niektóre prace są przeprowadzane już teraz. Wagony mają mieć dostęp do Wi-Fi, zmodernizowany ma zostać system informacji audiowizualnej. Planuje się również zainstalowanie klimatyzacji i gniazdek elektrycznych.

Zobacz także: Kolej w Europie: dominują Czesi i Niemcy

Obecnie Czesi aktualizują oprogramowanie, aby pociągi mogły w lutym wyjechać na tory. Przedstawiciele Kolei Czeskich twierdzą, że zakup używanego taboru był okazją, gdyż rzadko na europejskim rynku można kupić pojazdy szynowe w dobrym stanie. Kolej w Czechach jest wciąż modernizowana. Zakupiono m.in. pociągi bydgoskiej firmy PESA.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button