DrogowyTransport
Gorące newsy

Diesel Euro 4: Bruksela zakazała wjazdu kolejnym samochodom

Od 1 stycznia samochody z silnikiem Diesla z oceną Euro 4 lub niższą oraz niektóre pojazdy starsze niż jedenaście lat, nie mogą jeździć po Brukseli ze względów ekologicznych. W 2019 roku stolica Belgii utworzyła Strefę Niskiej Emisji (LEZ), w ramach której stopniowo będą wycofywane najbardziej zanieczyszczające pojazdy, głównie diesle. Teraz przyszła kolej na samochody z silnikiem Diesel Euro 4.

Diesel Euro 4 z zakazem wjazdu

Od pierwszego dnia 2022 r., w celu ochrony środowiska i zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, samochody, vany i autobusy z silnikiem Diesel Euro 4 nie mogą jeździć na obszarze LEZ, który obejmuje dziewiętnaście gmin w regionie Brukseli. Rozporządzenie, które obowiązuje od 1 stycznia, dotyczy około 76 500 pojazdów w wieku 11 lat lub starszych zarejestrowanych w Belgii i poruszających się w regionie Brukseli. W Brukseli zarejestrowanych jest około 25 000 takich pojazdów. Władze zezwalają na trzymiesięczny okres przejściowy do 1 kwietnia na wycofanie pojazdów. Następnie kierowcy, którzy naruszają przepisy, zostaną ukarani grzywną w wysokości 350 euro.

Szacuje się, że zanieczyszczenie powietrza jest przyczyną co najmniej 9 000 przedwczesnych zgonów oraz chorób układu krążenia i układu oddechowego w Belgii każdego roku, w tym co najmniej 1 000 w samej Brukseli. Zarejestrowane w regionie samochody z silnikiem Diesel Euro 4 odpowiadają za 12% emisji.

Czytaj też: Ceny używanych samochodów rosną. W tle ustawa o elektromobilności

Mapa Strefy Niskiej Emisji (LEZ) w Brukseli
LEZ Brussels

Po Diesel Euro 4 przyjdzie kolej na Euro 5

Do 2025 roku rząd Brukseli wycofa większość pojazdów z silnikiem diesla. Od początku 2019 roku samochody z silnikami wysokoprężnymi Euro 0, 1, 2 i ponad 19-letnie auta, miały zakaz wjazdu do regionu stołecznego Belgii. Od 2020 roku w regionie Brukseli obowiązywał zakaz wjazdu samochodów z silnikami wysokoprężnymi Euro 3 i ponad 15-letnich aut, a od 2022 roku zakaz wjazdu obejmie samochody z silnikami wysokoprężnymi Diesel Euro 4 i ponad 11-letnie auta. Bruksela planuje również stopniowe wycofywanie z rejestracji samochodów spełniających normę Euro 5 i samochodów z silnikiem diesla, starszych niż 9 lat. Ma to nastąpić najpóźniej do 2025 roku.

Ograniczenie to nie dotyczy pojazdów straży pożarnej i pogotowia ratunkowego, a także tzw. pojazdów old timer, które są uważane za samochodowe rarytasy. Władze miasta Brukseli chcą do 2025 roku zmniejszyć emisję dwutlenku azotu o sześćdziesiąt sześć procent, stężenie sadzy w powietrzu o osiemdziesiąt sześć procent, a pyłu zawieszonego o 31,43 procent.

Czytaj też: KE nie respektuje zasady neutralności technologicznej i narzuca nam elektryki [WYWIAD]

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button