LotniczyTransport

Ruch lotniczy w Rosji najlepiej odrobił straty z czasu lockdownu

W swojej analizie Fitch Ratings podkreśliło, że ruch lotniczy w Rosji szybciej odrobił straty z czasu lockdownu niż inne kraje europejskie. Rosyjskie lotniska były bardziej odporne na pandemię niż europejskie dzięki szybkiej odbudowie krajowego ruchu turystycznego.

Ruch lotniczy w Rosji większy niż przed pandemią

Jednym z najbardziej dotkniętych przez pandemię COVID-19 obszarów gospodarki był sektor lotnictwa. Było to spowodowane przeszkodami w mobilności, lockdownami i zamkniętymi granicami. Jednak poziom odporności i wskaźniki przywracania ruchu różnią się znacznie między krajami i lotniskami. Chociaż na początku pandemii rosyjski rynek lotniczy był objęty podobnymi zakazami co reszta Europy, był w stanie odbudować się znacznie szybciej.

Międzynarodowe porty lotnicze nie odrobiły strat

Cztery największe rosyjskie lotniska (Szeremietiewo, Domodiedowo, Wnukowo w Moskwie i Pułkowo w Petersburgu), które przed pandemią odpowiadały za 60 proc. ruchu lotniczego w Rosji, nie miały jednak w tym roku tylu pasażerów co w 2019 r. Ich wyniki były słabsze w porównaniu z innymi rosyjskimi lotniskami, gdyż miały zdecydowanie wyższy odsetek podróży międzynarodowych. Cztery największe porty lotnicze odzyskały około 85 proc. ruchu z 2019 r. do października 2021 r., w porównaniu do około 150 proc. w przypadku innych rosyjskich portów lotniczych zorientowanych na rynek krajowy.

Zobacz również: Najbezpieczniejsza linia lotnicza na świecie wybrana. Duże zaskoczenie

Poniższy wykres od Fitch Ratings przedstawia porównanie ruchu lotniczego pod koniec 2021 r. w stosunku do końca 2019 r.

Ruch lotniczy w Rosji
Źródło: Fitch Ratings

Zobacz również: Rynek turystyczny wciąż nie wrócił do normy sprzed 2020 roku

Brak międzynarodowej akceptacji rosyjskiej szczepionki Sputnik V spowalnia ożywienie ruchu międzynarodowego w tym kraju, co negatywnie wpływa na statystyki przede wszystkim Szeremietiewa, które było nastawione głównie na loty międzynarodowe (lotnisko jest główną bazą Aerofłotu). Mimo to, rosyjskie lotniska odrobiły straty znacznie szybciej niż największe porty lotnicze w Europie.

Ruch lotniczy w Rosji przede wszystkim krajowy

Z powodu pandemii ruch turystyczny w Rosji został przekierowany na wewnątrzkrajowe kierunki. Główną przyczyną były ograniczenia w podróżach międzynarodowych. Szybszy wzrost krajowego ruchu lotniczego w Rosji zrekompensował spadek ruchu międzynarodowego. W przypadku innych krajów europejskich wewnątrzkrajowe podróże lotnicze stanowią zazwyczaj mniejszy udział w ogólnym ruchu lotniczym, w porównaniu z innymi regionami, głównie ze względu na wysoki odsetek podróży międzynarodowych w Europie, na który poważnie wpłynęły ograniczenia covidowe.

Zobacz również: Lotnictwo: niewielki odsetek populacji istotnie przyczynia się do emisji CO2

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button