Info z rynkuIntermodalny
Gorące newsy

Litwa i Turcja o krok od podpisania historycznej umowy transportowej

Koleje państwowe Litwy i Turcji, LTG i TCDD, już w najbliższym czasie podpiszą umowę wspierającą transport intermodalny. Dzięki niej powstanie korytarz, który połączy Morze Czarne i Bałtyk. W ten sposób istotnie rozszerzy istniejące trasy pomiędzy Stambułem i Czarnomorskiem na Ukrainie a Kłajpedą na Litwie. Dzięki temu połączeniu zyskają także kraje skandynawskie.

Litwa i Turcja uzyskają cenny transport intermodalny

Delegacja Kolei Litewskich odwiedziła Ankarę, aby uzgodnić umowę połączeniową z Turcją. Dzięki temu zostanie utworzony nowy korytarz, który połączy Morze Czarne i Morze Bałtyckie.

Jak informuje serwis Rail Freight obecnie istnieją już podstawy do stworzenia połączenia intermodalnego na tej trasie. Wszystko dlatego, że pomiędzy Litwą a Ukrainą działają dwa kolejowe połączenia transportowe. Serwis wskazuje, że jedno połączenie, to kursujący raz w tygodniu pociągu wahadłowy Bałtyk-Ukraina pomiędzy portem w Kłajpedzie a portem w Odessie przez Kijów.

Zobacz również: Inflacja w Turcji oficjalnie już 36,1% Nieoficjalnie ponad 80%!

Drugim połączeniem jest tak zwany „Viking Train”. Mimo upływu dziesięciu lat od pierwszego wyjazdu to pociąg nieprzerwanie łączy porty w Kłajpedzie i Odessie. Co istotne, jego przystankami pośrednimi znajdują się zarówno na Litwie, jak i Białorusi i Ukrainie. I to właśnie to drugie połączenie Koleje Litewskie zamierzają znacznie rozbudować.

Źródło: Rail Freight

Koleje Państwowe na Litwie i Turcji zamierzają pogłębić współpracę strategiczną

O wszystkim poinformował Laurynas Bučalis, dyrektor ds. stosunków międzynarodowych w litewskiej spółce. Według umowy z Turcją usługa „Viking Train” zostanie zmodernizowana, dzięki czemu ułatwiony zostanie transport intermodalny do portu Czarnomorsk obok Odessy.

Dzięki temu trasa uzyska możliwość odbierania tureckich ładunków przez Ukrainę. Bučalis wyjaśnił przy tym, że transport będzie w całości realizowany na torach kolejowych pomiędzy Czarnomorskiem a Kłajpedą.

LTG i TCDD planują zapewnić stabilną, przewidywalną usługę obejmującą dwa przejazdy w tygodniu w obie strony, z maksymalną liczbą 43 wagonów. Obie koleje państwowe szacują, że na tej trasie będzie można przewieźć maksymalnie 4472 wagonów rocznie.

Co istotne, trasa nie będzie opierała się jedynie na transporcie do Litwy. Wszystko dlatego, że port w Kłajpedzie będzie służył jako węzeł komunikacyjny dla całego regionu. Jak stwierdził Bučalis:

Z Kłajpedy będą krótkodystansowe połączenia morskie do Skandynawii, ale także do Europy Północnej.

Źródło: IHO

Zobacz również: Litwa zablokuje transport publiczny niezaszczepionym na COVID-19

Oznacza to wzrost zapotrzebowania na połączenia promowe. Statki te będą transportowały ładunki do Trelleborga i Karlshamn w Szwecji, Fredericii w Danii i Kilonii w Niemczech.

Co ciekawe, jak wskazuje serwis Rail Freight, Litwa już teraz jest przygotowana do obsługi zwiększonego zapotrzebowania na usługi intermodalne. Wszystko dlatego, że LTG od września ubiegłego roku prowadzi próbne pociągi z kontenerami pomiędzy Wilnem a Kłajpedą.

Ponadto od maja tego roku na tej trasie dostępny jest rynkowy serwis intermodalny. Do załadunku Koleje Litewskie obsługują system ISU i specjalistyczne dźwigi, zatem infrastruktura jest gotowa do odbierania zwiększonej liczby kontenerów. Wszystko to sprawia, że Wilno jest atrakcyjnym miejscem dla mapie Ankary, która chce uzyskać nowe rynki zbytu. A to istotne, zwłaszcza ze wciąż pogarszającym się stanem tureckiej gospodarki, która z miesiąca na miesiąc cierpi na coraz wyższą inflację.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button