Info z rynkuKolejowyTransport
Gorące newsy

W Wuhan powstał Skytrain, czyli „latający” pociąg maglev bez kierowcy

Pierwszy „podniebny” pociąg maglev, który wykorzystuje technologię stałej lewitacji magnetycznej, zjechał z linii montażowej w Wuhan. Tym samym jest to pierwszy tego typu pojazd w transporcie kolejowym, który porusza się dzięki zastosowaniu stałej lewitacji magnetycznej. Czym się charakteryzuje?

Skytrain, czyli lewitujący pociąg maglev zjechał z linii montażowej

Jak informuje chińskie czasopismo naukowe Keji Ribao,  Skytrain, to pociąg typu maglev, który jest ewenementem na skalę światową. Wszystko dlatego, że  pociąg korzysta z bezkontaktowej trakcji i jest to pierwszy tego typu pojazd, który korzysta z magnesów stałych utrzymujących go na środku toru wspartego na betonowych lub stalowych filarach. Tym samym pociąg unosi się w powietrzu, nie dotykając linii trakcyjnej ani od podłoża, ani od strony zadaszenia.

Zobacz również: Chiny wyprodukowały lewitującą kolej magnetyczną zdolną poruszać się 600 km/h!

Pierwszy egzemplarz tego typu zjechał z linii montażowej w chińskim Wuhan 14 grudnia bieżącego roku. I choć zabierze w podróż połowę mniej ludzi niż tradycyjne metro, to koszt jego wyprodukowania wynosi jedynie 20% kosztów wybudowania szybkiej kolei podziemnej.

Jego osiągi również robią wrażenie. Otóż „lewitujący” pociąg maglev z Chin może osiągnąć nawet 120 km/h i nie ma problemu z wnoszeniem się na wyższe pułapy wysokościowe. Co więcej, jak twierdzą producenci, pociąg może na stałe zmienić transport miejski ze względu na energooszczędność i znaczne obniżenie hałasu.

 

Zobacz również: Nevomo buduje najdłuższy tor do testów kolei magnetycznej w Europie

Jak informuje niemiecki serwis techniczny Konstruktion Spraxis pojazd został opracowany wspólnie przez inżynierów z Jiangxi University of Science and Technology oraz „China Railway Science and Industry Group„. Jest to spółka zależna od „China Railway Hi-Tech Industry Corporation„. Wcześniej technologia była dostępna jedynie w Niemczech oraz Japonii, jednakże do tej pory pojazdy tego typu poruszały się na kołach gumowych.

Chiński maglev potrafi „latać”. Wszystko dlatego, że porusza się dzięki magnesom

Aby jednak pociąg mógł zostać zaaprobowany do ruchu pasażerskiego, należało wykonać czasochłonne testy bezpieczeństwa. W tym celu wybudowano linię pilotażową, która ma niecały kilometr i mieści się w Xingguo w prowincji Jiangxi. To właśnie tam Skytrain wykonywał swoje pierwsze trasy testowe, które odbyły się na łącznym dystansie 7000 kilometrów. Co ciekawe, oprócz poruszania się w powietrzu, pociąg maglev nie potrzebuje kierowcy.

Zobacz również: Chińczycy budują pociąg zdolny poruszać się z prędkością 620 km/h

Wszystko to sprawia, że maglev Skytrain może uzyskać aprobatę chińskiego społeczeństwa. A stamtąd prosta droga do światowego podboju. Czy tak się stanie, zapewne przekonamy się już niebawem, choć już teraz trzeba przyznać, że pojazd robi duże wrażenie.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button