DrogowyKolejowyTransport
Gorące newsy

Japonia wprowadziła pierwszy prawdziwy autobus szynowy do transportu

Autobus szynowy dual-mode (DMV) będzie oficjalnym środkiem transportu na wyspie Sikoku w Japonii. Jest to najmniejsza i tym samym najsłabiej zaludniona wyspa Kraju Kwitnących Wiśni, która od lat zmagała się z problemami transportowymi. Dwutrybowe drogowo-kolejowe pojazdy mają temu zaradzić. Co ciekawe, to pierwszy pojazd tego typu w użytku komercyjnym na świecie.

Pierwszy prawdziwy autobus szynowy został oddany do użytku w Japonii

Choć w Polsce mamy autobusy szynowe, zwane potocznie szynobusami, to nie są one w żadnym wypadku prawdziwymi busami. W przeciwieństwie do pojazdów przygotowanych przez Toyotę, które posiadają dwa specjalne tryby. Dzięki temu mogą jeździć zarówno po drogach publicznych, jak i torach kolejowych.

Źródło: Railway Gazette

Zobacz również: Nowy, hybrydowy pociąg od FPS zaprezentowany na TRAKO 2021

Tymczasem jak informuje regionalny japoński portal Mainichi, do pewnej innowacji doszło w południowo-wschodniej części wyspy Sikoku w Japonii, gdzie działa lokalny przewoźnik ASA Seaside Railway Corp. To właśnie tam została oficjalnie otwarta pierwsza trasa prawdziwych autobusów szynowych. Pojazdy te będą poruszały się po specjalnie zmodernizowanej jednotorowej wąskotorowej linię kolejowej. Jej długość, to około 10 kilometrów, a szerokość torów wynosi 1067 milimetrów.

Tym samym linia Asato (lub częściej nazywana „Assa” przez samych Japończyków) połączy stację kolejową AwaKainan w mieście Kaiyo w prefekturze Tokusima ze stacją Kannoura w mieście Tojo w sąsiedniej prefekturze Kochi. ASA Seaside Railway Corp. wprowadzi trzy pojazdy DMV: pierwszy jest czerwony, drugi niebieski, a ostatni z nich zielony. Wszystkie pojazdy zostały przerobione z minibusów produkowanych seryjnie.

Jak informuje serwis branżowy Railway Gazette nie byłoby to możliwe, bez decyzji wydanej przez decydentów prefektury Tokusima. To właśnie w wyniku modernizacji tor, który do tej pory był rzadko wykorzystywany, został przebudowany specjalnie pod autobusy szynowe. Dzięki temu mieszkańcy dotrą do centrum miasta bez uciążliwych przesiadek.

Zobacz również: POLREGIO zapowiada nową inwestycję. Zakupi aż 180 sztuk nowych EZT-ów

Toyota, która stoi za utworzeniem autobusów szynowych, zamontowała w nich silniki diesla. Pasażerowie znajdą w nich 21 miejsc siedzących i trzy miejsca stojące. Nie zabraknie również miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich i posiadających dodatkowy bagaż.

Jak działa autobus szynowy?

Pojazdy zbudowane przez Toyotę posiadają przednie i tylne kołnierzowe koła prowadzące. Dzięki nim możliwe jest zarówno podnoszenie, jak i opuszczanie autobusu, aby możliwa była podróż po szynach. Z kolei przyczepność zapewniają opony i napęd na tylne koła. Maksymalna prędkość pojazdów to 85 km/h. Proces zmiany trybów trwa około 15 sekund.

Zobacz również: Autobusy miejskie napędzają sprzedaż gazu CNG – wzrost o ponad 30 proc.

Testy tego pojazdu rozpoczęły się w grudniu 2020 roku. Pierwotnie planowana eksploatacja autobusu szynowego DMV miała się rozpocząć latem tego roku. Niestety kontrola bezpieczeństwa wykazała, że zawieszenie pojazdów wymagało wzmocnienia przez wzgląd bezpieczeństwa. Co jednak istotne, jak przekonuje Railway Gazette autobus szynowy DMV jest pierwszym tego typu pojazdem na świecie i może spopularyzować ten rodzaj transportu.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button