PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
Morski
Gorące newsy

Ceny gazu w Europie tak urosły, że tankowce płynące do Azji zawracają

Szybujące ceny gazu w Europie sprawiły, że tankowce LNG płynące do Azji zaczęły zawracać w trakcie podróży i obrały kurs na europejskie porty.

Do niecodziennych sytuacji doszło gdy wskutek zablokowania dostaw gazu przez Rosję. Dostawy gazu do Niemiec przez gazociąg Jamalski stanęły. Ceny hurtowe gazu w Holandii wzrosły o 10% do rekordowego poziomu 160 euro/MWh. W grudniu 2020 roku to było mniej niż 20 euro/MWh.

To zachęciło amerykańskich sprzedawców gazu do wysłania swoich tankowców do Europy. Jak informuje FT, dochodziło nawet do sytuacji, gdy płynący do Azji tankowiec, będąc już niedaleko Indii, zawrócił. Wszystko po to, aby popłynąć i sprzedać cenny surowiec za wyższą cenę w Europie.

Dotychczas to nabywcy z Chin, Japonii i Korei Południowej przebijali Europejczyków w ofertach. Jednak niestabilna sytuacja na europejskim rynku energetycznym wywindowała ceny na tyle wysoko, że handel z UE stał się dla Amerykanów opłacalny. Dodatkowo zapasy w Azji są znacznie większe niż w Europie. To spowodowało, że różnica między cenami europejskimi i azjatyckimi jest obecnie największa w historii.

Amerykańska flota tankowców płynie do Europy

Wysokie ceny gazu zachęcają Amerykanów do sprzedaży tego surowca w Europie. Torbjorn Tornqvist, założyciel i dyrektor generalny Gunvor, największego na świecie niezależnego handlowca LNG, powiedział, że spodziewa się w grudniu dodatkowych 15-20 transportów gazu do Europy. Dodatkowo dostawy mają być większe także w styczniu.

Zapasy są już niskie i będą wyjątkowo niskie do końca zimy — twierdzi.

Froley z ICIS powiedział, że Royal Dutch Shell, który ma umowę na odbiór z terminalem LNG Pampa Melchorita w Peru, wysyła peruwiańskie LNG do Wielkiej Brytanii po raz pierwszy od 2019 roku. Siedem tankowców Shell przybyło do Wielkiej Brytanii od końca października, a cztery kolejne zaplanowane są w nadchodzących tygodniach.

Ceny gazu zaczynają spadać

Jak informuje Bloomberg, przez Atlantyk płynie obecnie do Europy dziesięć tankowców przewożących 1,6 mln m sześc. gazu. Dodatkowo 20 zmierza w kierunku naszego kontynentu, choć cel ich podróży nie jest jeszcze znany. Te cenne 3,3 mln m sześc. może trafić do tego, kto zaoferuje najwięcej.

Wiadomość o zwiększeniu podaży gazu w Europie spowodowała gwałtowny spadek notowań surowca. Notowany w Holandii kontrakt z dostawą w styczniu potaniał aż o 27%.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Back to top button