Transport z Chin: W 2021 roku koleją przewieziono niemal milion TEU!
Według szacunków w tym roku przewieziono koleją prawie milion TEU na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Eksperci wskazują, że kolejne prace modernizacyjne i prywatne projekty mogą sprawić, że transport z Chin okaże się efektywniejszy.
Efektywny rozwój kolei na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku
Nowy Jedwabny Szlak rozwija się w szybkim tempie, w tym roku na trasie ogólny wolumen przetransportowanych towarów wyniósł już ok. 850 tys. TEU. Na granicy chińsko-kazachskiej w czerwcu otwarto nowy terminal przeładunkowy Dostyk TransTerminal (DTT). Jego docelowa przepustowość ma wynosić 700 tys. TEU. W Polsce trwają natomiast prace nad modernizacją portu Małaszewicze. Alexey Grom, dyrektor generalny United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance JSC (UTLC ERA), wskazuje, że gdyby została osiągnięta pełna przepustowość na granicy europejskiej i chińsko-kazachskiej, wolumen przewiezionych kontenerów mógłby być większy nawet o 20%. Z tego względu konieczne jest dalsze ulepszanie procesów transportowych. ULTC ERA odpowiada za ok. 5% wymiany handlowej pomiędzy Chinami a Europą. Spółka posiada 80% udziałów w rynku przewozów kolejowych. Co więcej, z roku na rok zwiększa wolumen przetransportowanych towarów. Szacuje się, że w 2021 roku przewoźnik przetransportuje 675 tys. TEU.
Zobacz także: Nowy Jedwabny Szlak szansą dla polskiej gospodarki
Transport z Chin – dalsze perspektywy rozwoju
Nowy Jedwabny Szlak to przede wszystkim szansa na rozwój działalności prywatnych inwestorów. W tym roku UTLC podjął współpracę z terminalem Dostyk Trans Terminal. Zgodnie z planami w ciągu najbliższych 2-3 lat wolumen operacji cross-bordingowych dla UTLC zostanie zwiększony o co najmniej 500 tys. kontenerów. Ponadto nadzieją na rozwój transportu na trasie Chiny-Europa są elektroniczne listy przewozowe. W zeszłym miesiącu UTLC ERA wdrożyła plan wysyłki pustych platform z wykorzystaniem tylko cyfrowego listu przewozowego. W przyszłości planowana jest realizacja kolejnych projektów pilotażowych UTLC ERA uwzględniających rozwiązania cyfrowe, w tym testowanie technologii IT.
Zobacz także: Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? Chiny blokują pociągi towarowe do Europy
Ruch kolejowy pomiędzy Europą a ChRL stanowi ok. 3% całego ruchu towarowego na tej trasie. Łączny obrót kontenerów między Europą a Azją szacuje się na około 24 mln TEU. Wąskim gardłem może być jednak konflikt na granicy z Białorusią. Niestabilna sytuacja wydłuża czas transportu. Pomimo że firmy podają, iż tranzyt wyniesie 14 dni, w rzeczywistości wydłuża się do 60 dni.
Znajdziesz nas w Google News
3 Komentarze