Transport

Logistyka w miastach pozwoli na bardziej zrównoważony rozwój

Obecnie aglomeracje wykorzystują 75% światowych zasobów i odpowiadają za 80% emisji gazów cieplarnianych. Biorąc pod uwagę rosnącą urbanizację, logistyka w miastach jest nadzieją na bardziej zrównoważony rozwój największych ośrodków miejskich.

Logistyka w miastach przyszłością

Obecnie przepływ towarów przez miasta jest wyższy niż kiedykolwiek. Co więcej, wolumen wymiany handlowej oraz przeciążenie gospodarki będą rosły wraz z postępem. Branża e-commerce pokazała, że w większych ośrodkach miejskich dostawa następnego dnia, a czasem nawet tego samego dnia powoli staje się normą. Aby dopasować się do zmieniającej się struktury rynku oraz wydajnie wykorzystać swoje zasoby, konieczne jest skuteczne zarządzanie popytem przez firmy logistyczne i transportowe, co będzie możliwe dzięki optymalizacji procesów. Zdaniem starszego wiceprezesa ds. operacji naziemnych w Europie w FedEx Express, Trevora Hoyle’a, kiedyś logistyka była odsuwana na dalszy plan podczas planowania miast. Obecnie tendencja ta ulega zmianie. Aby wesprzeć gospodarkę, konieczne jest zintegrowanie logistyki z miastami przyszłości.

Zobacz także: Logistyka – co to takiego? Kilka słów o transporcie i dystrybucji towarów

Błędy w zarządzaniu a logistyka

Operacje logistyczne mają również coraz większy wpływ na środowisko. Szacuje się, że do 2030 roku liczba pojazdów dostawczych w naszych miastach wzrośnie o 36%. Kluczowym wyzwaniem dla miast przyszłości będzie znalezienie kompromisu pomiędzy minimalizacją wpływu szkodliwych procesów na zanieczyszczenie miast a zaspokojeniem rosnącego popytu, przy zachowaniu rentowności. Obecnie miasta próbują radzić sobie z powyższymi wyzwaniami poprzez wprowadzanie ograniczeń dla pojazdów, dodatkowych opłat naliczanych przy wjeździe do ścisłego centrum czy dofinansowań do samochodów elektrycznych. Nie ma jednak jednego uniwersalnego sposobu na radzenie sobie z problemem. Hoyle twierdzi, że to podejście fragmentaryczne wynika z niewystarczającej optymalizacji oraz niskiej efektywności. Podaje przykład dwóch sąsiadujących miast, które mają różne ograniczenia dla pojazdów, dlatego kierowcy za każdym razem muszą dopasować się do innych wymagań, co wpływa tym samym na opóźnienia i zakłócenia.

Zobacz także: Polskie miasta przyszłości 2050 – Kraków na ostatnim miejscu

Trevor Hoyle wskazuje, że logistyka powinna stać się integralnym elementem planowania miast przyszłości. Operacje logistyczne muszą zmierzać ku upraszczaniu, nie mogą zaś być zbyt skomplikowane. W Wielkiej Brytanii 63 największe miasta odpowiadają za prawie połowę emisji, sam Londyn odpowiada za 11% tej statystyki. Według założeń rządu Wielka Brytania ma być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Jeśli rzeczywiście ma się tak stać, nie można zdławić branży logistycznej. Dodatkowe ograniczenia nakładane na firmy transportowe sprawią, że miasto pogrąży się chaosie, a decyzje logistyczne będą nierentowne. Uwzględniając zmiany klimatyczne i dążenie do neutralności należy rozważyć racjonalne wprowadzanie procesów logistycznych, które uczynią przyszłe miasta bardziej wydajnymi, a nie zatłoczonymi. Logistyka w miastach jest więc nadzieją na bardziej efektywne zarządzanie.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button