DrogowyTransport
Gorące newsy

Volkswagen przez mikrochipy dyskryminuje Škodę na rzecz Audi i Porsche

W tle walka o mikrochipy.

Jesienna produkcja w fabryce Škoda Auto w Mladá Boleslav została wstrzymana na trzy tygodnie. Wszystko przez brak półprzewodników, które są niezbędnymi elementami w budowie nowych samochodów. To nie wszystko, ponieważ szykuje się kolejna przerwa w linii produkcyjnej, która będzie trwała aż do stycznia. Nie pomaga w tym koncern Volkswagen, który woli przekazywać wolne mikrochipy do Porsche i Audi, zostawiając czeską markę daleko w tyle.

Volkswagen dyskryminuje Škoda Auto. Czeska spółka musiała wstrzymać produkcję

Szef związkowców Škoda Auto Jaroslav Povšík, powiedział w wywiadzie z Hospodarske Noviny, że Škoda obecnie musi walczyć z Seatem o rozdzielenie deficytowych mikrochipów. Przez te problemy spółka nie wyprodukowała ponad 240 000 samochodów. Co najgorsze, Czesi nie powrócą do optymalnej zdolności produkcyjnej nawet w II połowie 2022 roku.

Niemniej jednak od lipca przyszłego roku obecny szef Škody, Thomas Schäfer, będzie odpowiedzialny za główną markę Volkswagen. Tym samym związkowcy mają nadzieję, że czeska firma w końcu przestania być pomijana, co jednocześnie odbija się na jej rozwoju.

Zobacz również: Toyota i Volkswagen wstrzymują produkcję przez braki mikrochipów

Jaroslav Povšík wskazał również, jakie spółka ma plany na najbliższą dekadę. Okazuje się, że czeski producent zamierza przejść na produkcję samochodów elektrycznych, co w połączeniu z rozwojem robotyzacji ma przynieść zmniejszenie liczby pracowników. Povšík poinformował, że wobec tej modernizacji linii produkcyjnej pracę straci nawet 10 tysięcy pracowników.

Ponadto w wywiadzie poinformowano, że czeska spółka opuszcza rynek chiński. Jest to bezpośrednia decyzja koncernu Volkswagen, ze względu na ograniczanie konkurencji wewnętrznej. Na miejscu w Państwie Środka zostanie jedynie VW oraz Audi.

Czytaj również: Brak chipów sprawia, że producenci samochodów stracą w tym roku 210 mld USD

Produkcja w Škoda Auto znowu wstrzymana

Niestety, jak poinformował związkowy tygodnik Škoda Trade Unionist, w związku z brakiem mikrochipów firma znowu musi wstrzymać się z produkcją. Do przerwy dojdzie tuż przed świętami między 22, a 23 grudnia, a jej ponowne rozpoczęcie planowane jest dopiero na 10 stycznia. Pracownicy w wyniku zastoju otrzymają 80% pensji, bez bonusów i premii finansowych.

Škoda Auto dostarczyła w zeszłym roku ponad milion samochodów. Choć spółka posiada trzy zakłady w Czechach, to i tak musiała kilkukrotnie zawieszać lub znacznie ograniczać produkcję z powodu niedoboru czipów. Mimo to prawie podwoiła swój zysk operacyjny do 900 mln euro w okresie styczeń-wrzesień. W zeszłym roku w tym samym okresie uzyskała 469 mln euro.

Trzeba dodatkowo zauważyć, że mimo problemów związanych z zastojami, Skoda zwiększyła wynagrodzenie taryfowe. Podwyżka płac została wprowadzona już w 2020, kiedy to związek zawodowy i przedsiębiorstwo uzgodniły między sobą dwuletni kontrakt. Od 1 kwietnia 2020 wynagrodzenie wzrosło o 5,7 %, a rok później zwiększyło się o kolejne 2000 koron. Spółka zapowiedziała również kolejną rundę negocjacji w sprawie podwyżek płac, które mają odbyć się na wiosnę 2022 roku.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button