Kolej Dużych Prędkości w Izraelu. Z Hajfy do Tel Awiwu w pół godziny
Władze Izraela ogłosiły rozpoczęcie nowego projektu infrastrukturalnego. Zakłada on przebudowę istniejącego odcinka kolei między Tel Awiwem a Hajfą oraz ostatnim przystankiem w mieście Naharijja. Kolej Dużych Prędkości w Izraelu skróci czas przejazdu między dwoma pierwszymi miastami do zaledwie pół godziny.
Kolej Dużych Prędkości w Izraelu połączy dwa główne miasta
Narodowa Rada Planowania Infrastruktury zatwierdziła projekt połączenia kolejowego między Hajfą a Tel Awiwem. Ostatnią stacją linii ma być miasto Naharijja na północ od Hajfy. Według planistów w samej Hajfie mają zostać zbudowane dodatkowo dwie podziemne linie, na które zostaną przekierowane lokalne pociągi. Ponadto jedną z podziemnych linii przejedzie przez Hajfę właśnie szybka kolej. Planiści zapowiadają, że cały projekt skróci trasę z Naharijji do Tel Awiwu z 1:45 godz. do 54 minut. Podróż z Hajfy do stolicy kraju zajmie tylko 30 minut. Kolej szybkich prędkości zatrzymuje się między nimi jedynie na stacji w Haderze. Trasę mają obsługiwać najnowsze pociągi z prędkością dochodzącą do 250 km/h.
Zobacz również: Lotnisko izraelsko-palestyńskie. Izraelski minister przedstawił projekt
Kosztowny ale wyczekiwany projekt Kolei Dużych Prędkości
Cała budowa szybkiej kolei ma kosztować około 12 mld izraelskich szekli czyli blisko 4 mld dolarów. Projekt jest jednak wyczekiwany przez mieszkańców Hajfy. Powodem jest bariera w postaci linii kolejowej odgradzająca miasto od morza, co nie sprzyja turystyce. Właśnie z tego powodu Rada ds. Planowania preferuje podziemne trasy zamiast powierzchniowych. Chce zapobiec ingerowaniu w tkankę miejską Hajfy i otworzyć dostęp do wybrzeża morskiego dla miasta. Obecne stacje (lecz przebudowane pod ziemią) pozostaną w użytku podmiejskiej kolei. Dodatkowym celem jest zwolnienie gruntów pod projekty budynków mieszkalnych, a sprzedaż ziemi ma również pozwolić na finansowanie projektu.
Zobacz również: Budapeszt i Warszawa mają zostać połączone koleją dużych prędkości
Shlomi Heisler, przewodniczący rady ds. planowania, powiedział:
Dziś tory kolejowe są buforem między Hajfą a morzem, a plan umożliwi połączenie miasta Hajfa z jego głównym atutem — morzem.
Burmistrz Hajfy Einat Kalisch-Rotem dodał:
Nowe linie będą prawdziwą rewolucją dla miasta, które desperacko pragnie połączyć się ze swoimi plażami.
Nowoczesna przyszłość kolei w Izraelu
Nowa Kolej Dużych Prędkości jest zgodna ze strategicznym planem Kolei Izraelskich, którego celem jest zapewnienie wydajnych sieci kolejowych między głównymi metropoliami kraju. Spółka kolejowa przewiduje, że do 2040 roku pociągami tego kraju będzie rocznie 350 milionów podróżnych.
4 Komentarze