Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) opublikowało piąty coroczny katalog samochodów elektrycznych. W tym roku ponownie zwiększyła się liczba dostępnych na polskim rynku modeli pojazdów z napędem elektrycznym. Na rynku dostępnych jest 190 modeli, co przekłada się na 38% całej oferty modeli nowych samochodów dostępnych w Polsce.
Ile modeli samochodów elektrycznych mogą kupić Polacy w salonach?
Raport przedstawia dostępne w Polsce modele całkowicie elektryczne (BEV – battery electric vehicles) oraz hybrydowe typu plug-in (PHEV – plug-in hybrid electric vehicles). W ostatnich latach notujemy bardzo szybki wzrost w gałęzi elektromobilności w Polsce. W 2017 r. Polacy mieli możliwość zakupu 33 modeli elektrycznych samochodów, w 2018 r. 35, w 2019 r. 46, a w 2020 r. 101. W tym roku było to aż 190 modeli (78 BEV i 112 PHEV), więc jest to największy roczny wzrost w liczbach bezwzględnych. W Polsce salony sprzedają niemal wszystkie modele dostępne w Zachodniej Europie i prawie połowę wszystkich elektrycznych modeli na świecie. Według prognoz do 2023 r. liczba modeli może sięgnąć nawet 500.
Zobacz również: Ostatni samochód spalinowy w Norwegii zostanie sprzedany w kwietniu 2022?
Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA, Jan Wiśniewski dodał:
Od momentu publikacji poprzedniej edycji naszego raportu, oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie EV powiększyła się niemal dwukrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i sięga ok. 400. W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na Zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych
Coraz wytrzymalsze baterie według katalogu samochodów elektrycznych
Oprócz ilości nowych modeli zwiększa się również ich jakość i zróżnicowanie na rynku. Postępuje rozwój nowych akumulatorów i szybkich ładowarek. Podczas gdy średni zasięg pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) dostępnych w Polsce w 2017 r. wynosił 228 km, w 2021 r. wynosi już 390 km. Rekordowe modele mają już baterie wystarczające do przejechania ponad 600 km. Rekordzistami są Mercedes-Benz EQS (732 km), Tesla Model S (652 km), BMW iX (629 km). Zasięgi zwiększają również pojazdy PHEV – często sam napęd elektryczny wystarcza do przejechania ponad 50 km, z czego rekordzistą jest Mercedes-Benz Klasy S (103 km zasięgu w trybie elektrycznym).
Zobacz również: InPost wprowadza do swojej floty kilkaset samochodów elektrycznych
Większe zróżnicowanie cenowe samochodów elektrycznych
Ceny pojazdów elektrycznych również z roku na rok są coraz przystępniejsze i bardziej zróżnicowane. Najtańszy samochód BEV – Dacia Spring kosztował około 80 tys. zł bez uwzględniania dotacji. Tymczasem najdroższy model jaki wymienia katalog samochodów elektrycznych – Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, kosztował już ponad 800 tys. zł. Zwiększony wachlarz cen i rodzajów dostępnych samochodów elektrycznych pozwala na lepsze dostosowanie pojazdów do potrzeb użytkowników. Nie bez znaczenia jest program dopłat „Mój Elektryk”, w którym państwo dofinansowuje zakup modeli dla przedsiębiorców i osób fizycznych.
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze