Morski

Port w Gdańsku na 13 miejscu w rankingu portów kontenerowych UE

W trakcie pandemii port w Gdańsku odnotował zaledwie 8-procentowy spadek ładunków. Biorąc pod uwagę reperkusje związane z obostrzeniami i kilkukrotnym wprowadzaniem lockdownu, to jest bardzo dobry wynik. 

Port w Gdańsku w rankingu największych portów kontenerowych UE

W rankingu Theo Nottebooma profesora ekonomii portów i gospodarki morskiej oraz zarządzania na Szanghajskim Uniwersytecie Morskim zaszły spore zmiany, a Gdańsk umocnił swoją pozycję. Polski port ma coraz większe znaczenie na europejskim rynku. Zgodnie ze statystykami, port w Gdańsku z wynikiem 1,92 mln TEU awansował na 13 pozycję w rankingu 15 kluczowych portów kontenerowych UE. Czołówka zestawienia pozostaje bez zmian. Największym portem w Unii Europejskiej wciąż jest Rotterdam, na drugim miejscu znalazła się Antwerpia, na trzecim zaś Hamburg.

Zobacz także: GLP rozbudowuje Pomorskie Centrum Logistyczne obok DCT Gdańsk

Perspektywy na przyszłość – port  w Gdańsku

Obecnie Gdańsk może pochwalić się największym portem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. Jednak ten rok może skutkować kolejnymi zmianami w rankingu. Biorąc pod uwagę minione kwartały 2021 roku, wzrosty przeładunków były największe w LeHavre/Rouen (+49%), Barcelonie (+30,5%) oraz Zeebrugge (+25%). Ten ostatni może wkrótce wyprzedzić Gdańsk. Zgodnie z obserwowaną tendencją, największy wzrost przeładunków odnotują porty z dolnej połowy rankingu. Najdynamiczniejszy wzrost odnotował port w Gioia Tauro we Włoszech, awansując z 13 pozycji na 8 z wynikiem 3,19 mln TEU.

Gdańsk w ciągu ostatnich czterech latach awansował do pierwszej ligii portów europejskich i może pochwalić się dynamiką wzrostów przeładunków na poziomie 1885,6%. Ten awans sprawił, że polski port przestał być postrzegany jako mało znaczący lokalny ośrodek morski, a zaczął być hubem obsługującym serwisy oceaniczne. Jak donosi portal IntermodalNews, awans może wynikać z uruchomienia w 2007 roku głębokowodnego terminalu DCT. Największy udział wśród towarów przeładowywanych w Gdańsku mają paliwa płynne, węgiel oraz drobnica. Należy oczekiwać, że w następnych latach port w Gdańsku będzie umacniał swoją pozycję w rankingu. Wszystko za sprawą współpracy polsko-chińskiej w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku.

Zobacz także: Port Gdańsk Eksploatacja dorobi się kolejnego żurawia przeładunkowego

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button