PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
Info z rynkuLotniczyMorskiTransport

Eksport z Hongkongu wyraźnie wzrośnie. Ale zanim to nastąpi…

HKTDC nadal sygnalizuje osłabione nastroje w krótkim okresie

W nowym roku eksport z Hongkongu ma wzrosnąć do 6%, co stanowi wyraźny kontrast wobec 11% spadku poziomu eksportu zanotowanego w okresie od stycznia do października ubiegłego roku.

Eksport z Hongkongu zanotuje szybki wzrost

Hong Kong Trade Development Council (HKTDC) stwierdził, że optymistyczna prognoza wynika ze znacznego wzrostu popytu na komponenty elektroniczne, częściowo z powodu rosnącego zapotrzebowania na urządzenia oparte na sztucznej inteligencji i inne gotowe produkty, które odgrywają kluczową rolę w poprawie perspektyw miasta.

Czytaj też: Gigant rozbudował swój węzeł lotniczy w Hongkongu

Jak informuje portal Asia Cargo News, HKTDC zauważył, że mimo wielu czynników ograniczających eksport z Hongkongu w ubiegłym roku, a które prawdopodobnie utrzymają się w nowym roku, perspektywy opierają się na oczekiwaniach, że sektor elektroniki – odpowiadający za 70% całego eksportu z Hongkongu – ma zanotować szybki wzrost, częściowo z powodu rosnącego popytu konsumentów i przedsiębiorstw na maszyny ze sztuczną inteligencją.

Popyt w tym sektorze z pewnością wzmocni lokalną gospodarkę, zapewniając, że szeroka baza eksporterów z Hongkongu będzie w pełni gotowa, aby skorzystać z szerszego globalnego wzrostu gospodarczego, którego oczekuje się w 2025 roku – stwierdziło HKTDC.

Eksporterzy są ostrożniejsi

Niemniej jednak HKTDC nadal sygnalizuje osłabione nastroje w krótkim okresie. W oświadczeniu podano, że wzrost eksportu ma nadejść po ciągłym osłabieniu sentymentu eksportowego w ubiegłym roku.

Indeks eksportu HKTDC skurczył się o 5,5 punktu, osiągając poziom 35 w czwartym kwartale 2023 roku, co wskazuje, że eksporterzy z Hongkongu stali się bardziej ostrożni w obliczu rosnących napięć geopolitycznych, zwłaszcza konfliktu w Gazie, oraz słabnącego popytu zewnętrznego – czytamy w raporcie.

Nastroje eksporterów spadły w czterech z sześciu głównych sektorów przemysłu. Sektor maszynowy, osiągając wynik 40,3 (wzrost o 0,9 punktu), był jednym z lepiej radzących sobie sektorów. Na kolejnym miejscu znalazła się elektronika z wynikiem 34,8 (spadek o 6 punktów). Zabawki doznały największego spadku, obniżając się o 12,8 punktu do 29,4.

Czytaj też: Chińczycy nie będą bogaci. Cud gospodarczy właśnie się kończy

Jak informuje portal Asia Cargo News, na podstawie kwartalnego badania HKTDC przeprowadzonego wśród 500 eksporterów z sześciu głównych branż – odzieżowej, elektronicznej, jubilerskiej, maszynowej, zegarmistrzowskiej i zabawkowejindeks powyżej 50 wskazuje na optymistyczne perspektywy, a poniżej 50 pesymistyczne. Nastroje we wszystkich kluczowych rynkach eksportowych pozostają poniżej 50.

HKTDC zauważył jednak, że sentyment eksportu do Indii (42,7, wzrost o 10,1 punktu) jest najbardziej pozytywny. Na kolejnych miejscach są Tajwan (42,5, wzrost o 4,8 punktu) i Chiny Kontynentalne (39,5, wzrost o 0,9 punktu). Eksporterzy byli mniej pewni co do perspektyw eksportowych UE (34,6, spadek o 2,6 punktu) i USA (33,6, spadek o 2,8 punktu).

Eksporterzy boją się napięć geopolitycznych i zakłóceń w logistyce

HKTDC zauważył, że większość respondentów (84.7%) uznała spowolnienie gospodarcze lub ryzyko recesji na rynkach zagranicznych za głównie wyzwanie. Eksporterów martwią także bieżące napięcia geopolityczne (62.5%) i rosnące koszty transportu/zakłócenia w logistyce oraz przeszkody w dystrybucji (41.8%).

Jak informuje portal Asia Cargo News, zapewnienie wystarczającego przepływu gotówki również „wyraźnie wyłoniło się jako główne zadanie na przyszły rok”, ponieważ ponad połowa eksporterów planuje wprowadzenie zarządzania przepływem gotówki. Więcej eksporterów zamierza także utrzymać konkurencyjność, oferując szerszy zakres usług dodanych wartości (44,5%) i zwiększając działania marketingowe i promocyjne (41,2%).

Wing Chu, główny ekonomista w HKTDC Research, powiedział, że oprócz powszechnej strategii zarządzania przepływem gotówki, różne branże preferują różne podejścia.

Na przykład firmy w sektorach elektroniki, zegarmistrzowskim i maszynowym mają zamiar zwiększyć działania marketingowe i promocyjne lub nawiązywanie kontaktów biznesowych w nadchodzącym roku. Natomiast te z sektorów jubilerskiego i odzieżowego bardziej skłaniają się do priorytetowego korzystania z handlu elektronicznego – dodał.

Chiny testują swój samolot. Zrobią pokaz nad Hongkongiem 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button