Info z rynkuKolejowyTransport
Gorące newsy

CPK: W Łodzi powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości. Umowa podpisana

Spółka CPK poinformowała o zawarciu kontraktu na projekt 4-kilometrowego tunelu Kolei Szybkich Prędkości. Jak wskazano, będzie się on znajdował na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Wartość inwestycji opiewa na 59,8 mln złotych netto, a jej wykonaniem zajmie się konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Prace podziemne zaplanowano na tym odcinku już w 2023. 

Dzięki CPK w Łodzi powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości o długości 4 km

Jak poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny, w trakcie uroczystości, która miała miejsce 23 listopada, zaprezentowano tunel dalekobieżny, który ma powstać w Łodzi. Dodatkowo zaznaczono zarys obowiązków, które spoczną na wykonawcach, którymi będą konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Obie spółki będą musiały przygotować projekt budowlany wraz z niezbędnymi opracowaniami i decyzjami administracyjnymi dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Jak wskazano w komunikacie medialnym, czterokilometrowy tunel będzie elementem tak zwanej szprychy nr 9. Oznacza to, że dotyczy ona trasy kolejowej z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny, Łódź (na dworcu Łódź Fabryczna) i Sieradz. Trasa będzie kończyć się na Wrocławiu i Poznaniu, ponieważ będzie się ona rozwidlała na kształt litery „Y”.

Źródło: CPK

Zobacz również: CPK: Na odcinku Łódź-Wrocław będzie kolej dużych prędkości do 350 km/h

Jak wskazał wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK:

Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny).

CPK: Tunel dalekobieżny zapewni krótsze czasy przejazdu

Projekt budowlany zostanie dofinansowany z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”) w kwocie 60 mln złotych. To daje niemal 30% wszystkich środków przyznanych Polsce w konkursie CEF 2014-2020. Co równie istotne, obecnie trwają prace studialne na niemal 1000 km planowanych linii kolejowych w całej Polsce. Jak wskazał prezes spółki CPK Mikołaj Wild:

[…] To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

Zobacz również: CPK przedstawiło Program Dobrowolnych Nabyć obejmujący obszar wysiedleń

Jak również wskazano, dzięki tunelowi uzyska się krótsze czasy przejazdu na trasach Łódź — Warszawa (45 min), Łódź — Wrocław (1h 10 min) oraz Łódź — Poznań (1h 10 min).

Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny, to impuls dla polskiego transportu?

Inwestycja wymusi niejako nowe węzły komunikacyjne, które są istotne pod kątem infrastrukturalnym. Jak wskazano spółka PKP PLK będzie budowała w Łodzi dodatkowy tunel dla ruchu aglomeracyjnego:

Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Źródło: CPK

Zobacz również: 4h z Rzeszowa do Gdańska pociągiem? Dzięki CPK będzie to możliwe

Z kolei cała budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest niezwykle ważna dla całego projektu CPK. Wszystko dlatego, że jest to pierwszy element Kolei Dużych Prędkości, która ma na celu całkowite zmodernizowanie polskiego transportu publicznego.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button