CPK: W Łodzi powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości. Umowa podpisana

Spółka CPK poinformowała o zawarciu kontraktu na projekt 4-kilometrowego tunelu Kolei Szybkich Prędkości. Jak wskazano, będzie się on znajdował na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Wartość inwestycji opiewa na 59,8 mln złotych netto, a jej wykonaniem zajmie się konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Prace podziemne zaplanowano na tym odcinku już w 2023.
Dzięki CPK w Łodzi powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości o długości 4 km
Jak poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny, w trakcie uroczystości, która miała miejsce 23 listopada, zaprezentowano tunel dalekobieżny, który ma powstać w Łodzi. Dodatkowo zaznaczono zarys obowiązków, które spoczną na wykonawcach, którymi będą konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Obie spółki będą musiały przygotować projekt budowlany wraz z niezbędnymi opracowaniami i decyzjami administracyjnymi dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Jak wskazano w komunikacie medialnym, czterokilometrowy tunel będzie elementem tak zwanej szprychy nr 9. Oznacza to, że dotyczy ona trasy kolejowej z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny, Łódź (na dworcu Łódź Fabryczna) i Sieradz. Trasa będzie kończyć się na Wrocławiu i Poznaniu, ponieważ będzie się ona rozwidlała na kształt litery „Y”.

Zobacz również: CPK: Na odcinku Łódź-Wrocław będzie kolej dużych prędkości do 350 km/h
Jak wskazał wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK:
Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny).
🚄Pierwszy element #CPK wchodzi w fazę projektową. Dziś podpisano umowę na projekt tunelu kolejowego współfinansowanego z unijnego Instrumentu Łącząc Europę #CEF
💬W ramach ostatniego rozdania #CEF Polska znalazła się na pierwszym miejscu wg wartości dofinansowania @waldemar_buda pic.twitter.com/YnKITRMVLD— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) November 23, 2021
CPK: Tunel dalekobieżny zapewni krótsze czasy przejazdu
Projekt budowlany zostanie dofinansowany z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”) w kwocie 60 mln złotych. To daje niemal 30% wszystkich środków przyznanych Polsce w konkursie CEF 2014-2020. Co równie istotne, obecnie trwają prace studialne na niemal 1000 km planowanych linii kolejowych w całej Polsce. Jak wskazał prezes spółki CPK Mikołaj Wild:
[…] To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Zobacz również: CPK przedstawiło Program Dobrowolnych Nabyć obejmujący obszar wysiedleń
Jak również wskazano, dzięki tunelowi uzyska się krótsze czasy przejazdu na trasach Łódź — Warszawa (45 min), Łódź — Wrocław (1h 10 min) oraz Łódź — Poznań (1h 10 min).

Dziś na stacji #ŁódźFabryczna podpisanie umowy na projekt tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią. To ważny element przyszłych połączeń Warszawa-CPK-Łódź- Poznań/Wrocław. Program Inwestycyjny CPK realizujemy zgodnie z harmonogramem. 👍 pic.twitter.com/ywXhlLZeYP
— Marcin Horała (@mhorala) November 23, 2021
Centralny Port Komunikacyjny, to impuls dla polskiego transportu?
Inwestycja wymusi niejako nowe węzły komunikacyjne, które są istotne pod kątem infrastrukturalnym. Jak wskazano spółka PKP PLK będzie budowała w Łodzi dodatkowy tunel dla ruchu aglomeracyjnego:
Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Zobacz również: 4h z Rzeszowa do Gdańska pociągiem? Dzięki CPK będzie to możliwe
Z kolei cała budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest niezwykle ważna dla całego projektu CPK. Wszystko dlatego, że jest to pierwszy element Kolei Dużych Prędkości, która ma na celu całkowite zmodernizowanie polskiego transportu publicznego.
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze