Info z rynkuKolejowyTransport

CPK: W Łodzi powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości. Umowa podpisana

Spółka CPK poinformowała o zawarciu kontraktu na projekt 4-kilometrowego tunelu Kolei Szybkich Prędkości. Jak wskazano, będzie się on znajdował na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Wartość inwestycji opiewa na 59,8 mln złotych netto, a jej wykonaniem zajmie się konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Prace podziemne zaplanowano na tym odcinku już w 2023. 

Dzięki CPK w Łodzi powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości o długości 4 km

Jak poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny, w trakcie uroczystości, która miała miejsce 23 listopada, zaprezentowano tunel dalekobieżny, który ma powstać w Łodzi. Dodatkowo zaznaczono zarys obowiązków, które spoczną na wykonawcach, którymi będą konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Obie spółki będą musiały przygotować projekt budowlany wraz z niezbędnymi opracowaniami i decyzjami administracyjnymi dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Jak wskazano w komunikacie medialnym, czterokilometrowy tunel będzie elementem tak zwanej szprychy nr 9. Oznacza to, że dotyczy ona trasy kolejowej z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny, Łódź (na dworcu Łódź Fabryczna) i Sieradz. Trasa będzie kończyć się na Wrocławiu i Poznaniu, ponieważ będzie się ona rozwidlała na kształt litery „Y”.

Źródło: CPK

Zobacz również: CPK: Na odcinku Łódź-Wrocław będzie kolej dużych prędkości do 350 km/h

Jak wskazał wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK:

Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny).

CPK: Tunel dalekobieżny zapewni krótsze czasy przejazdu

Projekt budowlany zostanie dofinansowany z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”) w kwocie 60 mln złotych. To daje niemal 30% wszystkich środków przyznanych Polsce w konkursie CEF 2014-2020. Co równie istotne, obecnie trwają prace studialne na niemal 1000 km planowanych linii kolejowych w całej Polsce. Jak wskazał prezes spółki CPK Mikołaj Wild:

[…] To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

Zobacz również: CPK przedstawiło Program Dobrowolnych Nabyć obejmujący obszar wysiedleń

Jak również wskazano, dzięki tunelowi uzyska się krótsze czasy przejazdu na trasach Łódź — Warszawa (45 min), Łódź — Wrocław (1h 10 min) oraz Łódź — Poznań (1h 10 min).

Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny, to impuls dla polskiego transportu?

Inwestycja wymusi niejako nowe węzły komunikacyjne, które są istotne pod kątem infrastrukturalnym. Jak wskazano spółka PKP PLK będzie budowała w Łodzi dodatkowy tunel dla ruchu aglomeracyjnego:

Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Źródło: CPK

Zobacz również: 4h z Rzeszowa do Gdańska pociągiem? Dzięki CPK będzie to możliwe

Z kolei cała budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest niezwykle ważna dla całego projektu CPK. Wszystko dlatego, że jest to pierwszy element Kolei Dużych Prędkości, która ma na celu całkowite zmodernizowanie polskiego transportu publicznego.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button