KolejowyTransport

Duże straty PKP Cargo! Ponad 150 mln zł za trzy kwartały

Po opublikowanych wynikach PKP Cargo za trzy kwartały tego roku jedno jest pewne – spółka skończy kolejny rok ze stratą netto. Zgodnie z ogłoszonym konkursem, w ciągu najbliższych miesięcy ma zostać wybrany nowy prezes spółki. 

Wynik finansowy PKP Cargo

PKP Cargo odnotowało stratę w wysokości 153,5 mln zł, która była mniejsza niż w roku ubiegłym (176,3 mln  złotych). Od początku roku przychody Grupy Kapitałowej wyniosły 3,15 mld złotych, co daje wynik lepszy niż w analogicznym czasie rok temu. Większy był wolumen przewiezionej masy towarowej. W 2021 roku było to 75 mln ton, w 2020 roku zaś – 67,8 mln ton. W maju prezes Czesław Warsewicz mówił:

Ubiegły rok ze względu na kryzys, załamanie gospodarcze, spadki PKB wszystkich krajów Europy i większości krajów świata mocno odbiły się na przewozach przede wszystkim towarowych. W pierwszym kwartale już widać było oznaki poprawy w obszarze makro, co przełożyło się na nasze przewozy, przychody i wyniki.

Zarząd uważał wówczas, że kondycja firmy poprawi się wskutek zwyżki przewozów węgla, kruszców i materiałów budowlanych. Nadzieję na poprawę sytuacji upatrywano również w sprzedaży nieużywanych wagonów na złom, biorąc pod uwagę rosnące ceny stali. Straty PKP Cargo pomimo że są mniejsze niż w ubiegłym roku, wciąż uwidaczniają brak pomysłu na efektywne zarządzanie spółką.

Zobacz także: Czy transport z Białorusią zostanie zablokowany na czas nieokreślony?

Z czego wynikają straty PKP Cargo?

Pomimo że w pierwszym półroczu tego roku spółka wygenerowała ponad 2 mld zł przychodu, PKP Cargo cały czas zmaga się z problemami finansowymi. Rok temu strata byłaby dużo większa, gdyby nie wsparcie pochodzące z tarczy antykryzysowej. Pozycja spółki od lat topnieje, nawet na krajowym rynku. W I połowie 2012 roku udział PKP Cargo w przewozach krajowych wynosił ponad 50%. Osiem lat było to już mniej niż 40%.

Zarząd PKP Cargo został odwołany w ubiegłym miesiącu. Oficjalnych powodów podjęcia takiej decyzji nie podano. Tydzień temu rozpisano konkurs na nowy zarząd, który pomoże wyprowadzić przewoźnika z kryzysu. Spółka poszukuje prezesa oraz członków zarządu ds. operacyjnych, handlowych i finansowych. Od kandydatów na  konkursowe stanowiska wymaga się dziesięcioletniego stażu pracy, co najmniej 5-letniego doświadczenia na stanowiskach wyższej kadry zarządzającej oraz znajomości języka obcego.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button