Kopenhaska sieć kolejowa S-Bane stanie się największym na świecie systemem miejskiej komunikacji działającym w trybie automatycznym. Maszynistów zastąpią automatyczne pociągi.
Kopenhaskich maszynistów zastąpią automatyczne pociągi
Siemens Mobility wygrał przetarg na kompleksową modernizację systemu kolejowego S-Bane na przedmieściach Kopenhagi. Producent wyposaży 226 pociągów oraz wszystkie trasy w technologię umożliwiającą pełną automatyzację bez konieczności obecności maszynisty. Tym samym maszynistów zastąpią automatyczne pociągi.
Przetarg został zorganizowany przez duńskiego administratora infrastruktury kolejowej Banedanmark oraz państwowe linie kolejowe DSB. W konkursie brały udział również hiszpański CAF oraz francuski Alstom.
Czytaj też: Autonomiczne pociągi receptą na braki kadrowe? Nie tak szybko
Zgodnie z opublikowanym komunikatem, Siemens przeprowadzi modernizację 170 kilometrów tras do najwyższego stopnia automatyzacji (GoA4). Automatyzacja ma umożliwić zwiększenie przepustowości na trasach S-Bane oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu.
Od roku 2033 dzięki naszej technologii będzie możliwy pełny automatyczny ruch pociągów bez konieczności obecności maszynistów – powiedział dyrektor Siemens Mobility Michael Peter.
Według niego sieć S-Bane w Kopenhadze będzie największym na świecie systemem miejskiej komunikacji kolejowej działającym w trybie automatycznym.
Automatyzacja będzie wdrażana stopniowo
Wdrażanie automatyzacji ma przebiegać stopniowo, aby nie zakłócać bieżącego funkcjonowania linii. Pierwsze testy odbędą się na linii F między stacjami København Syd i Hellerup, gdzie planowane jest rozpoczęcie ruchu z pasażerami i bez maszynistów pod koniec 2030 roku. Linie kolejowe równocześnie planują stopniową wymianę starszych pociągów na nowe, które będą już w pełni zautomatyzowane.
Czytaj też: PKB strefy euro byłby wyższy o 4%, gdyby nie wojna i wysokie stopy procentowe
Obecnie kopenhaska S-Bane obsługuje 84 pociągi na godzinę, przewożąc rocznie ponad 100 milionów pasażerów na siedmiu liniach z 88 stacjami. Liczba pasażerów stale rośnie wraz z rozwojem aglomeracji Kopenhagi. Automatyzacja ma pomóc w obsłudze coraz większej liczby pasażerów.
Wszystko wskazuje na to, że automatyzacja pociągów jest kluczowym krokiem w ewolucji transportu kolejowego, kształtującym przyszłość mobilności. Jednakże, jak każda innowacja, wywołuje ona także pewne kontrowersje, szczególnie w kontekście zastępowania pracowników z branży kolejowej.
Znajdziesz nas w Google NewsSzwajcaria stawia na zdalnie sterowane pociągi! Ruszyły już pierwsze testy