Przemysł 4.0Transport

Autonomiczne drony dostawcze przyszłością transportu dzięki 5G?

Do planowanego zakończenia Drone4Parcel5G pod koniec 2023 roku pozostało jeszcze wiele testów

Projekt badawczy „Drone4Parcel5G” analizuje możliwości dokładniejszego i szybszego planowania tras lotów przez autonomiczne drony dostawcze. Do planowanego zakończenia Drone4Parcel5G pod koniec 2023 roku pozostało jeszcze wiele testów, które mają na celu pełne zbadanie potencjału dronów w połączeniu z siecią 5G.

Autonomiczne drony dostawcze to przyszłość?

W ramach projektu „Drone4Parcel5G”, firma specjalizująca się w planowaniu tras GTS Systems and Consulting, we współpracy z FH Südwestfalen, Third Element Aviation, Noweda, Telekom oraz Koerschulte + Werksverein, opracowuje system do planowania i sterowania autonomicznymi dronami dostawczymi. Projekt, który rozpoczął się już w styczniu 2022 roku, ma według komunikatu prasowego pomóc w pokonaniu wyzwania ostatniej mili i umożliwić samodzielne dostawy za pomocą komunikacji przez sieć 5G. Jak informuje portal Logistik Heute, uzyskane dane badawcze mogą mieć decydujące znaczenie dla działania autonomicznych dronów.

Przez wiele lat duże przedsiębiorstwa, takie jak Amazon czy DHL, testują autonomiczne drony dostawcze do dostarczania swoich paczek. Jednak według GTS, gdy kilka z tych robotów lata jednocześnie, pojawia się potencjalny problem: brak możliwości komunikacji między nimi stwarza ryzyko kolizji dronów. Projekt badawczy „Drone4Parcel5G” analizuje więc możliwości dokładniejszego i szybszego planowania tras lotów. W tym celu wykorzystuje sieć 5G firmy Telekom oraz interfejsy oparte na oprogramowaniu do planowania tras „TransIT” od GTS, aby umożliwić komunikację między poszczególnymi dronami w czasie rzeczywistym.

Nasi partnerzy projektu są przekonani, że 5G oferuje istotne korzyści w porównaniu do LTE. Należy do nich wyższa jakość przesyłania obrazów lub wideo w czasie rzeczywistym, a także danych z czujników po udanym locie. Ponadto, sygnał 5G można rozprowadzać w określonym obszarze za pomocą różnych „pudeł powietrznych” o różnych rozmiarach. Dzięki temu trasa lotu pozostaje ograniczona do wcześniej określonego obszaru i w przyszłości może być wykorzystywana nawet przez algorytmy wspomagane sztuczną inteligencją do planowania trasy. Środki bezpieczeństwa podczas lotów testowych obejmują również zdefiniowane ograniczenia trajektorii lotu (ogrodzenia), bezpieczne miejsca lądowania wzdłuż trasy testowej (SLP) oraz możliwość zdalnego sterowania przez operatorów dronów, jeśli zajdzie taka potrzeba – czytamy w komunikacie prasowym firmy.

Czytaj też: Niby Amazon zwalnia pracowników, ale zatrudni uchodźców

5G pozwoli wykorzystać potencjał maszyn?

Zgodnie z komunikatem prasowym, projekt bada również zachowanie dronów w przypadku nagłego przerwania sygnału lub przejścia na słabszą sieć radiową. Jeśli tak się stanie, odpowiednie urządzenie może ewentualnie wylądować na pobliskiej stacji bazowej. Zgodnie z komunikatem, w ramach tego projektu używany jest typ drona „Auriol” firmy Third Element Aviation (3EA), wyposażony w chwytak do pakietów oraz automatycznie uruchamiany spadochron. Firma podkreśla, że dron ten charakteryzuje się szczególną stabilnością przy niskiej wadze, osiąganą dzięki obudowie z ramy węglowej i poliamidowej.

Jak informuje portal Logistik Heute, aby drony otrzymywały swoje zadania, wykorzystywany jest system GTS oparty na oprogramowaniu do planowania tras TransIT: za pomocą interfejsu przekazywane są informacje dotyczące zamówień, takie jak dane dotyczące ładunku, lokalizacje i harmonogramy, do systemu 3EA, który następnie ustala trasę i odpowiedniego drona do przewozu. Po wykonaniu zadania dane są przesyłane z powrotem do systemu GTS w celu analizy i oceny. Według partnerów projektu, do planowanego zakończenia Drone4Parcel5G pod koniec 2023 roku pozostało jeszcze wiele testów, które mają na celu pełne zbadanie potencjału dronów w połączeniu z siecią 5G. Regularne spotkania aktualizacyjne partnerów projektu już wykazały ciągłe pośrednie sukcesy dla projektu.

Czytaj też: System do analizy ryzyka lotu dronem jest już dostępny w Polsce

Maersk wykorzystuje drony inwentaryzacyjne w magazynach

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button