MorskiTransport

Opłaty za wysyłkę kontenerów znów rosną! Kiedy można oczekiwać spadku?

W okresie Złotego Tygodnia zaobserwowano niewielkie spadki cen. Eksperci jednak są zdania, że nie przełoży się to na długofalowy trend. Opłaty za wysyłkę kontenerów wciąż rosną, nic nie wskazuje na to, że sytuacja ulegnie zmianom do końca roku  kalendarzowego.

Złoty Tydzień sporo namieszał

Złoty Tydzień w Chinach trwa od 1 października do 7 dnia miesiąca. Na początku października świętuje się proklamację Chińskiej Republiki Ludowej przez Mao Zedonga z 1949 roku. Z uwagi na okres świąteczny, niektóre indeksy wykazywały umiarkowane cofnięcie, inne bardzo niewielkie. Pomimo że krótkoterminowe stopy w Azji i Zachodnim Wybrzeżu rosną wolniej, stopy długoterminowe rosną znacznie szybciej niż miesiąc temu. Na podstawie cotygodniowego raportu Platts, ze względu na uzupełnianie zapasów, stawki w Azji i Zachodnim Wybrzeżu mogą wzrosnąć w listopadzie. George Griffiths, redaktor globalnego frachtu kontenerowego w Platts, w wywiadzie dla American Shipper powiedział:

Teraz wszyscy czekają z zapartym tchem, jak zawsze, na chiński Nowy Rok i perspektywę dwóch tygodni przerwy w Chinach, kiedy niektóre z tych problemów z łańcuchem dostaw mogą się złagodzić.

Zobacz także: Łańcuchy dostaw wrócą do normalności? Tak twierdzi prezes Wells Fargo

Kiedy zmaleją opłaty za wysyłkę kontenerów?

Indeks S&P Global Platts dla stawek z Azji Północnej i Zachodniego Wybrzeża wyniósł w środę 8400 USD za FEU (ang. forty foot equivalent unit). To nieznacznie spadło z najwyższego w historii poziomu 9000 USD za FEU na początku października, ale wciąż rośnie o 140% w perspektywie rocznej.

Wykres 1. Wykres dotyczący cen za FEU na podstawie danych z S&P Global Platts. 

Źródło: freightwaves.com

Eksperci alarmują, że za problematyczną sytuację w portach nie należy obwiniać wyłącznie branży logistycznej. Simon Heaney, starszy kierownik ds. badań kontenerów, powiedział:

Sytuacja ta nie została spowodowana przez pojedynczy sektor i jedna grupa nie może jej naprawić samodzielnie. Każdy sektor ma własne plany zarządzania sytuacją i własne strategie inwestycyjne. Pracują w silosach. Brak wspólnego myślenia jest jednym z powodów, dla których nie widzimy żadnego rozwiązania w perspektywie krótkoterminowej i nie widzimy żadnego ożywienia łańcucha dostaw przed 2023 rokiem.

Opłaty za wysyłkę kontenerów wciąż będą rosnąć, tym bardziej że koniec roku oznacza szczyt sezonu. Zatory w portach zostaną zminimalizowane dopiero w pierwszym lub drugim kwartale roku. Nadzieją na złapanie oddechu dla branży jest chiński Nowy Rok, gdy fabryki przestają działać, wówczas zarządy zachodnich portów mogą unormować sytuację.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button