Info z rynkuKolejowyTransport

Na niemieckie tory wyjedzie pierwszy autonomiczny pociąg pasażerski

Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility opracowały pierwszy na świecie autonomiczny pociąg, czyli taki, który samodzielnie porusza się w ruchu kolejowym. Digital S-Bahn jest sterowany za pomocą technologii cyfrowej i tym samym jest w pełni zautomatyzowany. Co ciekawe, nawet tak skomplikowane manewry, jak zawracanie pociągu, są wykonywane w pojeździe bez udziału personelu pokładowego.

W Niemczech zaprezentowano pierwszy na świecie w pełni autonomiczny pociąg pasażerski Digital S-Bahn 

Siemens zaprezentowali wraz z niemieckim operatorem kolejowym Deutsche Bahn, pierwszy na świecie, w pełni zautomatyzowany i całkowicie autonomiczny pociąg pasażerski. Digital S-Bahn będzie poruszał się w Hamburgu, który będzie współdzielił tory z innymi maszynami, które operowane są przez ludzi.

Zobacz również: Niemcy zainwestują miliardy we własną suwerenność technologiczną

Inwestycja kosztowała 60 mln euro i jak tłumaczą przedstawiciele Siemens i DB, w pociągu pozostaje maszynista. Ma on jednak za zadanie jedynie nadzorowanie podróży z pasażerami na pokładzie. Jak wskazał Dr Richard Lutz, prezes zarządu DB:

Dziś przeżywamy prawdziwy przełom epoki: Kolej wkroczyła w cyfrową przyszłość, a Digital Rail Germany stała się rzeczywistością. Dzięki zautomatyzowanym operacjom kolejowym możemy zaoferować naszym pasażerom znacznie rozszerzone, niezawodne i tym samym lepsze usługi. I to bez konieczności układania choćby jednego kilometra nowych torów.

Naszym celem jest uczynienie transportu kolejowego atrakcyjnym dla coraz większej liczby osób. A to z kolei jest jedynym sposobem, w jaki możemy osiągnąć transformację dotyczącą mobilności.

Zobacz również: Siemens zrealizuje inwestycję w egipską kolej. Wartość to 4,45 mld USD

Co ciekawe, autonomiczny pociąg pasażerski Digital S-Bahn jest znacznie efektywniejszy i wydajniejszy, niż tradycyjny pociąg. Pojazdy są bardziej punktualne oraz nie trzeba budować specjalnych torów, ponieważ doskonale sobie poradzą na tych, które są obecnie dostępne. Ponadto, według producentów, pojazdy te mogą pomieścić nawet 30% więcej pasażerów, co z kolei zredukuje siatkę połączeń. I jak wskazują twórcy — w realny sposób przyczynią się do zredukowania dwutlenku węgla w transporcie krajowym.

Zobacz również: Niemcy: Na tory wyjadą pierwsze pociągi napędzane wodorem

Autonomiczny pociąg pasażerski Digital S-Bahn zmieni transport kolejowy?

Digital S-Bahn miał swoją premierę na otwarciu Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) w Hamburgu. W czasie wydarzenia cztery pociągi tego typu kursowały na 23-kilometrowym odcinku linii S-Bahn 21 między stacjami Berliner Tor a Bergedorf/Aumühle.

Regularne połączenia rozpoczną się na tej trasie już od grudnia bieżącego roku. Hamburg planuje cyfryzacje całego systemu S-Bahn już do końca obecnej dekady. Co istotne, według ekspertów technologia ta zostanie również wykorzystywana także w innych niemieckich regionach.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button