KolejowyTransport

PKP IC kupi lokomotywy zdolne pojechać 200 km/h

Kontrakt jest wart ponad ćwierć miliarda złotych

W piątek 22.10 PKP IC podpisało umowę z firmą NEWAG na dostarczenie wielosystemowych lokomotyw zdolnych poruszać się z prędkością 200 km/h. PKP IC kupi lokomotywy, których wartość przekracza ćwierć miliarda złotych.

PKP zamierza kupić 10 wielosystemowych lokomotyw, które będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h. Lokomotywy mają kursować na trasach do Berlina oraz na najważniejszych trasach w Polsce. Oprócz zamówionych 10 maszyn, w umowie zawarta została opcja na zakup kolejnych pięciu pojazdów. Jeśli PKP IC skorzysta z opcji, wówczas kontrakt będzie opiewał na 388 mln zł brutto.

Zobacz także: PKP IC planuje największy zakup lokomotyw w historii spółki

Producent z Nowego Sącza (NEWAG) jest zobowiązany dostarczyć lokomotywy w terminie 42 miesięcy od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że do połowy roku 2025 wszystkie pojazdy powinny być na stanie przewoźnika.

Producent będzie też świadczył usługi utrzymania technicznego lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Najpóźniej po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania lub wcześniej, gdy pojazdy osiągną wymagane przebiegi dla tego poziomu.

Lokomotywy pojadą na trasach krajowych i międzynarodowych

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu będą mogły kursować na trasach międzynarodowych, a także na zmodernizowanych liniach w Polsce.

NEWAG będzie musiał jednak uzyskać dopuszczenie do eksploatacji na trenie sześciu państw: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą miały także zainstalowany system ECTS na poziomie drugim.

Cieszy mnie, że PKP Intercity ponownie podejmuje współpracę z rodzimym przedsiębiorstwem, firmą NEWAG. To pokazuje, że beneficjentem wielkich inwestycji narodowego przewoźnika są zarówno pasażerowie, którzy podróżują w coraz lepszych warunkach, ale i polscy producenci, którzy mogą rozwijać się dzięki kolejnym zamówieniom od PKP Intercity. To duży impuls prorozwojowy dla naszej gospodarki i rynku pracy. Cieszy współpraca, która pokazuje, że w Polsce są rozwijane najnowocześniejsze technologie – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Jak wynika z informacji opublikowanych przez NEWAG, po uzyskaniu homologacji w Niemczech i Czechach, lokomotywy zaczną kursy międzynarodowe. Pojazdy będą jeździły na trasach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina).

Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże dzięki wykorzystaniu zmodernizowanych linii kolejowych, a w przyszłości również nowych linii. Pojazdy obsłużą zarówno trasy krajowe, jak i międzynarodowe, co da nam możliwość rozszerzenia oferty połączeń zagranicznych. Rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne będzie kolejnym krokiem na naszej drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy mają także ciągnąć składy na najpopularniejszych krajowych trasach. Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.

Nie pierwszy raz PKP IC kupi lokomotywy od NEWAGu

Nie jest to pierwsza współpraca PKP IC z nowosądeckim NEWAGiem. Faktem jest, że będą to pierwsze wielosystemowe lokomotywy zakupione przez PKP IC od NEWAGu. Nie jest to jednak pierwszy zakup. Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju.

Nie jest to też jedyny przetarg

Obecny przetarg nie jest jedynym obecnie realizowanym przetargiem na lokomotywy. W czerwcu br. PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 63, wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości co najmniej 200 km/h. Będzie to jeden z największych projektów taborowych w historii Spółki. Przewidziane jest także prawo opcji, w ramach którego przewoźnik będzie mógł zamówić maksymalnie 32 dodatkowe lokomotywy.

Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego.

Dodatkowo w trakcie realizacji są trzy umowy: na zakup od czeskiej firmy CZ Loko 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz na modernizację łącznie 33 lokomotyw – 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/h do 160 km/h oraz 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy przystosowane również do prowadzenia pociągów pasażerskich.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button