Właśnie ukończono budowę 400-kilometrowej normalnotorowej kolei łączącej Chiny z Azją Południowo-Wschodnią. Trasa kolejowa z Chin do Laosu powstała w rekordowym tempie, pierwsze prace rozpoczęto pod koniec 2016 roku. Budowa przebiegała w trudnych warunkach ze względu na górzyste ukształtowanie terenu.
Trasa kolejowa z Chin do Laosu – budowa
Inwestycja powstała dzięki ścisłej współpracy Laosu z Chinami. W obu państwach rządzą partie komunistyczne. To kolejny etap realizacji założeń Inicjatywy Pasa i Szlaku i ma umożliwić efektywniejszą współpracę gospodarczą pomiędzy krajami. Prędkość osiągana przez pociągi będzie wynosić ok. 160 km/h. Trasa Kunming-Vientiane ostatecznie połączy się z linią kolejową do Bangkoku i na południe w dół Półwyspu Malajskiego aż do Singapuru. Projekt o wartości 7 miliardów dolarów jest wizytówką Inicjatywy Pasa i Szlaku. Linia dwukrotnie przecina rzekę Mekong, dwa razy biegnie przez 60-kilometrowe górskie obszary lasów tropikalnych. Inwestycja została zrealizowana ze środków chińskich, 70% kosztów pokryły Chiny, 30% natomiast rząd w Wientianie, który zadłużył się w China Exim Bank. Tym samym zadłużenie Laosu pogłębiło się i aktualnie wynosi ok. 65% PKB.
Mapa 1. Przebieg trasy pociągu.
Źródło: Thethaiger.com
Zobacz także: Ruszyły testy kolei maglev z Ganzhou do Shenzhen. Pojedzie 600km/h
Co zyska Laos?
Szybki postęp w realizacji projektu umożliwiły starania Laotańskiej Partii Ludowo-Rewolucyjnej, która rządzi od 1975 r. Budowa stworzyła ponad 5000 miejsc pracy na okolicznej ludności. Trudny teren wymusił budowę 170 mostów i 72 tuneli. Problemem były również niewybuchy będące pozostałościami po wojnie indochińskiej. Koszt inwestycji jest równy ok. 30% PKB Laosu. Tak więc kraj, bez wsparcia ze strony chińskiej, nie mógłby zrealizować podobnej inwestycji. Laos jest jednym z najuboższych krajów regionu Azji Południowo-Wschodniej. W kraju kolej jest bardzo słabo rozwinięta, dlatego z pewnością połączenie kolejowe przyniesie wymierne korzyści. Oprócz szansy na rozwój przewozów cargo, Laos zyska pod względem turystycznym. Zgodnie ze statystykami, w 2014 r. kraj odwiedzało 400 tys. chińskich turystów, a w 2019 r. liczba ta wynosiła ponad milion.
Pociąg wyruszy w trasę już w grudniu tego roku. Linię będzie obsługiwał przewoźnik Laos-China Railway. Zgodnie z realizacją założeń Inicjatywy Pasa i Szlaku, zelektryfikowana kolej ma połączyć Chiny z Azją Południowo-Wschodnią, umożliwiając efektywniejszą wymianę handlową pomiędzy krajami.
Znajdziesz nas w Google News
6 Komentarze