DrogowyTransport

Najdłuższa ciężarówka świata miała ponad 180 metrów długości!

Duża część innowacji i giga projektów powstała na zlecenie wojska lub przemysłu kosmicznego. Tak samo było w przypadku LeTourneau TC-497 Mark II. Była to najdłuższa ciężarówka świata, która powstała na zlecenie amerykańskiej armii. Niestety moment, w którym powstała był na tyle niefortunny, że projekt nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu.

Armia amerykańska starała się rozwiązać problem, jak przemieszczać ładunek, gdy tory kolejowe są uszkodzone, sabotowane lub po prostu nie istnieją. W przypadku dzisiejszych działań wojennych logistyka jest kluczowa i może decydować o zwycięstwie lub przegranej. Zresztą nie przez przypadek po raz pierwszy o logistyce mówiono w przypadku przemieszczania się wojska.

LeTourneau TC-497 Mark II – najdłuższa ciężarówka świata

Robert Gilmour LeTourneau będący swego czasu potentatem w branży górniczej jest także wynalazcą  „pociągów lądowych”. Były to maszyny o różnych rozmiarach dostosowane do użytku w różnych warunkach terenowych. LeTourneau dostał w latac 50. od amerykańskiej armii 3,7 miliona dolarów na zbudowanie, jak się później okazało, TC-497 Overland Train Mark II. TC-497 został zaprojektowany do poruszania się po lądzie w różnych warunkach: arktycznych, pustynnych, piaszczystych, a także w trudnym terenie.

Wikimedia

Ponad 4600 koni mechanicznych i 180 metrów długości

TC-497, przy długości ponad 180 metrów, posiadał cztery turbiny gazowej o mocy 1170 KM każda. Łącznie pojazd dysponował mocą 4680 koni mechanicznych. Ponadto obracające się generatory napędzały 54 silniki, po jednym w każdym z 54 kół pociągu. Ostatecznie „pociąg” posiadał 12 czterokołowych przyczep oraz sześciokołowy ciągnik. Ciężarówka była w stanie zabierać i przewozić do 150 ton ładunków z prędkością ok. 40 km/h. Zasięg potrafił przekroczyć nawet 600 km, pod warunkiem ciągnięcia przyczep z paliwem.

Sam ciągnik był centrum sterowania całym zestawem. Oprócz sześciu kół miał 9 metrów wysokości i był w stanie pomieścić sześciu członków załogi. Ponadto w pojeździe były miejsca do spania, toaleta oraz mała kuchnia. Świetnie jest to pokazane na poniższym nagraniu.

Najdłuższa ciężarówka świata w testach miała sprawdzać się zadowalająco, jednak mimo to pojazd nigdy nie wyszedł poza fazy testów. Armia rozpoczęła testy TC-497 w 1962 roku, w tym samym roku, w którym Sikorsky wprowadził na rynek „śmigłowce transportowe” i na tym skończyła się ta historia. Wojsko wolało zainwestować w helikoptery.

Co niewiarygodne, firma LeTourneau Technologies, Inc. utrzymała się na rynku aż do 2011 roku, będąc głównym graczem w branży ciężkiego sprzętu budowlanego. Dopiero dekadę temu została przejęta przez Joy Global.

Zobacz także: Ruszyły testy ciężarówki elektrycznej Volvo produkowanej w Polsce!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button