PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyIntermodalnyIntralogistykaKolejowyLotniczyTransport

Kiedy skończy się kryzys w łańcuchach dostaw?

Kryzys w łańcuchach dostaw został spowodowany głównie przez pandemię. Od półtora roku międzynarodowa branża TSL mierzy się z problemami dotyczącymi terminów dostaw, ceną frachtu oraz obostrzeniami wprowadzanymi przez rządy. 

Kiedy minie kryzys w łańcuchach dostaw?

Na zaobserwowany kryzys mają wpływ również czynniki popytowe. Historycznie wysoki popyt na towary importowane sprawił, że branża nie była w stanie sprostać oczekiwaniom konsumentów. Wiąże się to z dynamicznym rozwojem branży e-commerce. Spora część zachodniego społeczeństwa odeszła od praktyki zakupów offline, kupując produkty za pośrednictwem sieci. Aby dostawa towarów mogła zostać zrealizowana, konieczne jest połączenie kupującego ze sprzedającym za pomocą transportu morskiego i frachtu. Obecnie wąskie gardła, z którymi boryka się branża żeglugowa, wynikają z czynników strukturalnych oraz operacyjnych. Aby poradzić sobie z aktualną sytuacją w portach, konieczne jest zatem zwiększenie mocy produkcyjnych oraz odpowiednie ich rozłożenie, które zagwarantuje efektywny transport.

Jak rozpoznać, że kryzys został zażegnany?

Jednym z najważniejszych wskaźników zażegnania kryzysu związanego z łańcuchami dostaw będzie wolumen importu oceanicznego. Kryterium to wskaże, która gospodarka odrodziła się, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji i eksportu.

Zobacz także: Kryzys? Nike ma problem z dostawami. Winne zamknięte fabryki w Azji

Eksperci oczekują, że praktyka kupowania tanich komponentów w krajach rozwijających się i wytwarzanie z nich produktów końcowych powróci. Jednak obecny popyt utrzyma się na wysokim poziomie. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online, a więc rozwój branży e-commerce wciąż będzie postępował.

Zdaniem ekspertów nowa normalność zostanie osiągnięta, gdy dotychczasowe wzorce odnoszące się do żeglugi, utrzymają się. Kryzys w łańcuchach dostaw może zostać zażegnany, gdy ilość towarów będzie odpowiadać sezonowości. Tradycyjne sezony żeglugowe zaczynają się powoli, po czym szczyt zostaje osiągnięty w trzecim kwartale roku. Napięcie utrzymuje się przez cały okres świąteczny, po czym wolumen słabnie na początku roku. Spadek jest kluczowym punktem do określenia idealnego popytu i podaży zdolności logistycznych. Równowaga pomiędzy popytem a podażą jest niezbędna, aby rynek mógł funkcjonować przez resztę roku. Jeśli podobny wzorzec zacznie się ponownie pojawiać, można wówczas założyć, że ustanowiono nową normę, aczkolwiek o różnych ilościach, cenach i pojemnościach.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button