Bez kategorii

Jak zminimalizować emisje żeglugi morskiej na świecie?

Aby utrzymać globalne ocieplenie poniżej progu 1,5 stopnia Celsjusza, co jest celem paryskiego porozumienia klimatycznego, należy podjąć stanowcze kroki dotyczące branży TSL. Żegluga międzynarodowa jest sektorem szczególnie niebezpiecznym dla środowiska. Czy można zatem ograniczyć emisje żeglugi morskiej? 

Jak ograniczyć emisje żeglugi morskiej?

W branży e-commerce każdy może zamówić dany produkt z drugiego końca świata, nawet jeśli jest tylko kilka złotych droższy od identycznego produktu na rodzimym rynku. Ekolodzy sugerują, aby tylko rzeczy traktowane priorytetowo mogły być przewożone za pomocą statków. Z drugiej strony to jednak ingerencja w wybory konsumentów na wolnym rynku. Zwolennicy innowacji sugerują rozwiązanie problemu za pomocą druku 3D. Dany produkt może zostać kupiony u producenta z innego kontynentu. Ten zaś wysyła zlecenie, przez co towary będą drukowane lokalnie i na żądanie. Aktualnie jednak to wciąż zbyt abstrakcyjne rozwiązanie, aby zostało wdrożone w większości gospodarek świata.

Bardziej prawdopodobnym rozwiązaniem jest modernizacja floty. Unowocześnienie statków nastąpi poprzez dodanie  wystających „dziobów bulwiastych” zmniejszających opór fal morskich. Modernizacja dotyczy także śmigieł i kadłubów statków, co pozwoli poprawić efektywność paliwową na długich dystansach. Nowoczesne rozwiązania inżynieryjne takie jak cylindry zwane wirnikami Flettnera wykorzystują siłę wiatru, obniżając spalanie o ok. 10%. Zastosowanie ich wraz z oprogramowaniem optymalizującym trasy żeglugi może przyczynić się do redukcji o kolejne 10%.

Zobacz także: Kiedy skończy się kryzys w łańcuchach dostaw?

Zdjęcie 1. Prototyp statku Ocean Bird wykorzystującego energię wiatrową oraz oprogramowanie komputerowe. 

Źródło: The Conversation.

Zobacz także: Czy napęd wiatrowy dla statków, to krok milowy w zerowej emisyjności?

Plany na przyszłość

Norwegia, USA i Chiny zaczynają stosować metodę wyłączania silników statków w portach i łączenie się z lokalną siecią elektryczną. Ta technika zwana „siłą z lądu” również może ograniczyć emisję zanieczyszczeń. W przyszłości duże znaczenie w żegludze będą miały silniki wodorowe. Jednak należy zwrócić uwagę na sposób wytwarzania wodoru, gdyż może on powstawać na różne sposoby. Niektóre z nich emitują tyle zanieczyszczeń, co klasyczne napędy. Ekolodzy domagają się również obłożenia opłatami za zanieczyszczenia flotę morską. Pobierane podatki mają wspomóc badaczy szukających alternatywnych metod na ograniczenie zanieczyszczeń.

Osiągnięcie celów paryskiego porozumienia klimatycznego jest trudne, biorąc pod uwagę przemysł morski. Żegluga morska przyczynia się do zanieczyszczeń w dużym stopniu, emitując tyle dwutlenku węgla, co jeden wysoko rozwinięty kraj. Z pewnością innowacje inżynierskie sprawią, że emisje żeglugi morskiej zostaną ograniczone, a transport morski będzie wydajniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button