DrogowyInfo z rynkuKolejowyTransport

Czy powstanie 32-milowy most pomiędzy Irlandią Północą a Szkocją?

Coraz głośniej mówi się o planach budowy mostu pomiędzy Irlandią Północą a Szkocją. Budowla ma mieć 32 mile (około 51 km), co czyni ją jednym z najdłuższych mostów na świecie. O inwestycji mówił już w 2018 roku premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson. Jednakże w wyniku Brexitu idea zyskuje coraz więcej na znaczeniu, a sam pomysł nie wydaje się już być zwykłą obietnicą wyborczą. Wszystko przez brak kierowców oraz problemy w transporcie, który w ostatnich dniach osiągnął kulminacyjny moment.

Most pomiędzy Szkocją a Irlandią Północną rozwiązałby problemy transportowe Wielkiej Brytanii

Brexit spowodował liczne zastoje w Wielkiej Brytanii — przez brak kierowców brakuje dosłownie wszystkiego, w tym benzyny, czy podstawowych produktów spożywczych. Sytuacja jest na tyle dramatyczna, że w rozwożeniu paliwa musi pomagać wojsko. W tym celu przyspieszono plany inwestycyjne budowy mostu łączącego Irlandię Północną i Szkocji.

Jak informuje portal Euro News, irlandzcy decydenci rozważają obecnie nad nazwami projektu. Jeśli budowla w ogóle dojdzie do skutku, to most będzie nazywał się The Irish Sea Bridge lub Celtic Crossing. Niestety budowa wiąże się z ogromnym ryzykiem ze strony technicznej i środowiskowe. Barierami geologicznymi są przede wszystkim liczne niewybuchy z okresu II Wojny Światowej.

Boris Johnson o swoich planach budowy mostu mówił już w czasie ostatniej kampanii. Przekonywał wówczas, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji, które powinny czym prędzej dojść do skutku. Co więcej, odciążyłoby to połączenia lotnicze i kolejowe pomiędzy dwoma krajami, co w znacznym stopniu obniżyłoby ślad węglowy.

Zobacz także: Przez Brexit i złe warunki pracy w Anglii brakuje 100 tys. kierowców

Gdzie most pomiędzy Irlandią Północną a Szkocją mógłby powstać?

Tymczasem plany połączenia Szkocji i Irlandii Północnej nie są nowe. Mówiono już o tym początku lat 90. XIX wieku. Wówczas według Euro News istniały pierwsze podchody do budowy tunelu lub mostu. Niestety z powodu kwestii finansowych projekt zaniechano, aż to do teraz.

Rozważane są dwie trasy. Pierwszą jest połączenie Torr Head z Mull of Kintyre — niestety ta opcja jest nie najlepsza. Wszystko dlatego, że po obu stronach istnieje problem ze słabymi połączeniami transportowymi, przez co należałoby skupić się na dodatkowych inwestycjach, które poprawiłyby ten stan rzeczy.

Brexit Most Irlandia Szkocja

Niemniej jednak istnieje druga opcja, która jest znacznie lepsza, ale niestety znacznie droższa. Mowa o połączeniu Larne a Portpatrick. Niestety koszt takiej inwestycji wynosi nawet 15 mld funtów, choć specjaliści wskazują, że kwota może wynosić nawet 20 mld funtów.

Zobacz także: Po Brexicie żadne europejskie miasto nie będzie dla finansów drugim Londynem

Źródło: BBC

Politycy są podzieleni w kwestii budowy mostu pomiędzy Szkocją a Irlandią Północną

Jak to zwykle bywa w takich przypadkach, koncept niestety nie zjednał sobie wszystkich. Nawet w obozie władzy, Johnson musi liczyć się z negowaniem idei projektu. Ostatnio nawet minister transportu Wielkiej Brytanii Grant Shapps powiedział, że lepszym wyjściem byłaby budowa tunelu. Ponadto infrastruktura kolejowa w obydwu krajach musi zostać najpierw ulepszona, aby odciążyć nagromadzone natężenie ruchu.

Czy budowa dojdzie zatem do skutku?

Mimo pewnego sprzeciwu niektórych decydentów, jeden z czołowych brytyjskich architektów prof. Alan Dunlop powiedział w rozmowie z Channel 4 News, że zawsze znajdą się takie osoby:

Taki projekt mógłby być potencjalnie olbrzymi dla kraju i pokazać nas jako kraj patrzący w przyszłość i myślący o przyszłości.

Wcześniej w rozmowie z BBC przekazał, że:

Mamy niesamowicie utalentowanych architektów i inżynierów w Szkocji, więc jestem pewien, że jako wyzwanie techniczne nie byłoby to nie do pokonania.

Zobacz także: Brytyjski rząd dopuści do ruchu dłuższe naczepy i 48-tonowe ciężarówki

W takim wypadku należy jedynie czekać, na jakieś konkretne decyzje w tej sprawie. Niemniej jednak sama budowa mostu, lub ewentualnie tunelu na stałe mogłaby poprawić życie mieszkańców po obydwu stronach. A to jest w końcu najważniejszym celem całego projektu.

 

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button