Info z rynkuTransport

Elektryczny wodolot Candela C-8 wchodzi do masowej produkcji

Szwedzka firma Candela właśnie ujawniła swoją najnowszą łódź Candela C-8. Ten zaawansowany technologicznie wodolot ma napęd elektryczny i jest przeznaczony do masowej produkcji. Dzięki swojej konstrukcji może uzyskać znacznie lepszą wydajność, niż jakakolwiek inna łódź elektryczna na świecie.

Elektryczny wodolot Candela C-8 wchodzi do masowej produkcji

Jak informuje portal branżowy electrek.co nowa łódź Candela C-8, to następca modelu C-7, który był szeroko omawianą innowacją w żeglarstwie. Sam pierwszy model jest bardzo popularny, dlatego firma zadecydowała się o unowocześnieniu, wypracowanym do produkcji seryjnej.

Zasilany bateriami elektryczny posiada m.in. funkcje autopilota, który utrzymuje ją na stałym kursie. Ponadto posiada system hydroskrzydłowy nowej generacji z ulepszonym zestawem czujników i awioniką.

Źródło: Candela

Wcześniejszy model dostarczono do trzydziestu klientów na całym świecie. C-8 ma z kolei długość 8,5 metrów oraz miejsca dla dwóch dorosłych i dwójki dzieci. Firma początkowo będzie produkować 400 jednostek rocznie.

W swoim wyposażeniu C-8 może pochwalić się między innymi czteroosobową kanapą w kabinie, prysznic ze słodką wodą, system nagłośnienia premium oraz 15,4-calowy ekran dotykowy do nawigacji i sterowania.

Ocean Infinity buduje 78-metrowe, bezzałogowe, zrobotyzowane statki

Cancela C-8 będzie atrakcyjna dla klientów na całym świecie. Tak przynajmniej twierdzi prezes firmy

Jak wyjaśnił dyrektor generalny Candeli, Gustav Hasselskog:

Dzięki C-7 pokazaliśmy, że nasza technologia wodolotów nie tylko pozwala na duży zasięg na energii elektrycznej, ale także zapewnia lepsze wrażenia niż konwencjonalne łodzie. Dzięki naszemu systemowi wodolotów uzyskuje się płynniejszą i przyjemniejszą jazdę.

Źródło: Candela

Hasselskog dodał również, że:

[…] Z nową C-8 przesuwamy technologię na kolejny poziom, jednocześnie koncentrując się na stworzeniu łodzi, która ma wszystkie wygody, jakich można by oczekiwać. Jednocześnie zaprojektowaliśmy ją z myślą o wydajnej produkcji masowej.

Prezes firmy zapowiedział również, że według strategii, Candela C-8 będzie produkowana w liczbie 1000 sztuk rocznie. Hasselskog ma również nadzieję, że dzięki licznym innowacjom w zakresie zeroemisyjności, statek będzie realną alternatywą dla łodzi z tradycyjnym silnikiem spalinowym w klasie premium.

Damen montuje akumulatory na swoim całkowicie elektrycznym holowniku

Candela C-8 to cud techniki. Jednak i tak ma jeden, ogromny minus

Kadłub statku został wykonany z włókna węglowego, dzięki czemu statek może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 30 węzłów (55 km/h). Zasięg łodzi to 50 mil morskich (93 km), a akumulator 44 kWh można załadować do dwóch godzin, dzięki trójfazowej ładowarce. I właśnie mały zasięg może odstraszyć wielu nabywców, ponieważ trudno sobie wyobrazić długie podróże.

Źródło: Candela

Niemniej jednak dzięki uszczelnionemu układowi napędowemu C-POD konserwację należy przeprowadzać co 3000 godzin pracy. Tymczasem łodzie tradycyjne potrzebują konserwacji nawet co około 100 godzin pracy. Candela C-8 jest również 95% tańsza w eksploatacji niż zwykłe łodzie z silnikiem spalinowym, co dodatkowo wpływa na jej atrakcyjność.

To wszystko ma jednak cenę. Łódź kosztuje 290 000 euro netto (około 1,33 mln złotych). Czy to oznacza, że elektryczna łódź Candela C-8 znajdzie wielu nabywców? O tym zapewne dowiemy się już niebawem.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button