Transport

CPK: Na odcinku Łódź-Wrocław będzie kolej dużych prędkości do 350 km/h

CPK zleciło studium wykonalności dla kolei szybkiej prędkości na nowej trasie Łódź – Sieradz-Wrocław. Odcinek będzie miał ponad 200 kilometrów i będzie częścią „igreka”, czyli strategicznego połączenia realizowanego przez Centralny Port Komunikacyjny. Podpisana umowa jest najważniejszym etapem prac przygotowawczych i opiewa na sumę 38,1 mln zł netto.

CPK połączy Łódź i Wrocław. Dwukrotnie skróci się czas przejazdu pomiędzy obydwoma miastami

Jak przekazała spółka CPK, 24 sierpnia bieżącego roku podpisano umowę na stadium wykonalności na trasie Łódź – Sieradz – Wrocław. Nowa linia kolejowa pozwala na osiągniecie bardzo dużych prędkości, ponieważ pociągi będą mogły rozpędzić się nawet do 350 km/h. Jest to prędkość projektowa, czyli maksymalna prędkość, którą pociągi mają osiągnąć na torach. Tymczasem w pierwszym etapie, czyli według prędkości eksploatacyjnej, maszyny osiągną do 250 km/h. Trasa ma mieć ponad 200 kilometrów.

Źródło: CPK

W oświadczeniu,Centralny Port Komunikacyjny przekazał również, że:

Umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego na początku czerwca spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze. Te dwie linie stanowią – razem z odnogą do Poznania – tzw. “igrek”, czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.

CPK – projektu i wykonawcy brak, ale kasa dla zarządu się znalazła

CPK: Wartość podpisanego dokumentacji przedprojektowej wynosi 38,1 mln złotych

Umowa została zawarta z konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria. Budowa linii kolejowej będzie dotyczyła trasy: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. Jak powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała:

Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nietrakcyjne i rozczarowujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK. Dzięki nim podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz. 10 min., a do Warszawy do 1 godz. 55 minut.

Z kolei Mikołaj Wild, prezes spółki CPK stwierdził, że:

Aby dotrzeć szybko z Warszawy do Wrocławia pasażerowie są dziś zmuszeni podróżować samolotem, albo – dzięki rozbudowie dróg ekspresowych – samochodem. Dlatego odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju. Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport.

O co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Źródło: CPK

Choć przygotowanie pełnej dokumentacji ma trwać około dziesięciu miesięcy, to realna całkowita realizacja i rozliczenie umowy potrwa nawet 15 miesięcy. Wszytko dlatego, że w zakresie zamówienia wchodzi między innymi przygotowanie dokumentacji geologicznej i mapy do celów projektowych.

Ponadto, jak informuje GOV.pl wykonawca ma przekazać spółce CPK między innymi specjalistyczne analizy techniczne, środowisko oraz przestrzenne, a także prognozy ruchu. Plan te usprawni wybranie wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy. Odcinek Łódź-Wrocław ma być kolejnym odcinek, wobec którego rozpoczęły się konkretne ustalenia.

Obecnie w całym kraju jest już osiem podobnych odcinków o długości około 1 tysiąca kilometrów. W przypadku dziewiątej trasy (tak zwanej „szprychy”, prace trwają już na około 400 kilometrach. Dotyczy to odcinków kolejowych biegnących z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

Wykup gruntów pod CPK. Rolnicy piszą do Premiera

CPK: Trasa Łódź – Wrocław realnie wpłynie na szybkość podróży

Po wybudowaniu połączenia, podróż pociągami na trasach potrwa: 25 minut z Łodzi do Sieradza (obecnie ok. godziny), 70 minut z Łodzi do Wrocławia (obecnie ok. 3 godziny). Dodatkowo pasażerowie będą mogli przejechać w około 1 godz. 55 min. minut z Warszawy do Wrocławia (obecnie trwa to dwa razy dłużej).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km tych istniejących. W Łódzkiem powstanie ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Źródło: CPK

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button