Intralogistyka

Składowanie w magazynie przy zróżnicowanym asortymencie

Presja na efektywne składowanie w magazynie jest szczególnie duża w firmach o szerokim asortymencie. Włoski dystrybutor opon poradził sobie z tym wyzwaniem dzięki prowadzonym indukcyjnie wózkom VNA i regałom wysokiego składowania.

Carlini Gomme to jedna z najważniejszych we Włoszech firm branży ogumienia. Przedsiębiorstwo współpracuje z ponad 15 tysiącami partnerów biznesowych i chwali się ponad 2 mln sztuk sprzedanych opon. Kompleksowa oferta obejmuje rozwiązania dla wszelkich rodzajów pojazdów: skuterów, motocykli, samochodów osobowych, terenowych i użytkowych, ciężarówek, pojazdów rolniczych, ogrodniczych itp.

Na asortyment składają się produkty najważniejszych marek (Michelin, Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear), jak i rozwiązania wyspecjalizowanych, mniej znanych podmiotów. Komplementarnym elementem procesu sprzedaży jest doradztwo oparte na ponad 60-letnim doświadczeniu. Carlini Gomme działa na rynku ogumienia od 1955 roku. Firma powstała w Monsampolo del Tronto w Apulii, gdzie do dziś mieści się jej główna siedziba. Jej sieć dystrybucji funkcjonuje w oparciu o 9 rozsianych po całym kraju magazynów logistycznych. We wrześniu 2019 r. firma zleciła zaplanowanie nowego obiektu w sycylijskiej Catanii.

Charakterystyka obiektu

Nowy obiekt magazynowy Carlini Gomme o łącznej powierzchni liczącej 6,3 tys. mkw. miał być w stanie efektywnie pomieścić cały asortyment pomimo jego ogromnego zróżnicowania. Regały trzeba było zaplanować tak, by dało się na nich optymalnie składować zarówno koła do taczek, jak i ogromne opony do maszyn rolniczych. By zlokalizować w obiekcie 3 180 potrzebnych na to miejsc paletowych, trzeba było efektywnie wykorzystać całą kubaturę budynku. Zdecydowano się więc na sięgające do 10 metrów ponad poziom posadzki regały podzielone wąskimi alejkami. Z kolei to rozwiązanie wymagało częściowej automatyzacji jazdy korytarzami roboczymi.

Sekcja Advanced Applications włoskiego oddziału STILL była odpowiedzialna za wsparcie firmy Carlini Gomme w całym procesie wyposażenia obiektu. Usługa obejmowała współpracę z dostawcami infrastruktury komplementarnej z zaproponowanymi rozwiązaniami. Przykładem jest wykonawca posadzki w obszarze pracy wózków systemowych VNA prowadzonych wiązką indukcyjną – mówi Rafał Pańczyk, Advanced Applications Manager STILL Polska.

Zastosowane rozwiązanie

Ze względu na duże zróżnicowanie wielkości opon w asortymencie, firma Carlini Gomme używa do ich transportu specjalnych koszy. Wyposażone w nie wózki konfigurowane z myślą o sycylijskim magazynie musiały być w stanie swobodnie podnosić ładunki na wysokość 10 metrów.

Obok możliwości pracy w systemach regałowych gęstego składowania kluczowym czynnikiem doboru wózków do obiektu Carlini Gomme był wysoki udźwig resztowy. Parametr ten wiąże się ze stabilnością pojazdu podczas podnoszenia ładunku na duże wysokości. Podstawowym rozwiązaniem w tym wdrożeniu były prowadzone indukcyjnie wózki systemowe VNA serii STILL MX-X. Dzięki kompaktowym rozmiarom, oprogramowaniu do jazdy półautomatycznej są one w stanie bezpiecznie przemierzać 30 alejek szerokich na zaledwie 2 metry i wznosić na wysokość 10 metrów ładunki o masie do 900 kg – tłumaczy Rafał Pańczyk.

Zastosowany system wsparcia operatora STILL iGo pilot samodzielnie prowadzi wózek w wąskich korytarzach. Pobierając dane z systemu WMS, „rozpoznaje” konkretne regały magazynowe i zatrzymuje kabinę operatora przy właściwym miejscu paletowym (uwzględniając jego położenie w poziomie i pionie). W zadaniach związanych z przemieszczaniem opon pomiędzy strefami przyjęcia, buforową i wydawania uzupełniająco wykorzystano inne rozwiązania STILL: wózki paletowe EXH i reach truck serii FM-X. W kompletacji zastosowanie znalazły wózki do kompletacji pionowej typu EK-X. Załadunek obsługuje natomiast wózek elektryczny RX 20-16.

Składowanie w magazynie. Efekt wdrożenia

Pomimo lockdownu obowiązującego w trakcie realizacji wdrożenia, proces wyposażania magazynu udało się ukończyć w ciągu 4 miesięcy. Pierwsze półki regałów dostarczono w lutym 2020, a obiekt oddano do użytku z początkiem czerwca 2020.

Jesteśmy zadowoleni z przebiegu współpracy i rezultatów. Model wdrożony w magazynie w Catanii zamierzamy przeszczepiać do naszych kolejnych lokalizacji logistycznych – podsumowuje Eugenio Novelli, Logistics Manager Carlini Gomme.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button