MorskiTransport

Oto Yara Birkeland — pierwszy elektryczny bezzałogowy kontenerowiec

Bezzałogowy kontenerowiec Yara Birkeland, to nowy nabytek norweskiej grupy chemicznej Yara International produkującej nawozy azotowe. Statek ma napęd elektrycznym oraz na pokładzie może przetransportować do 120 sześciometrowych kontenerów z nawozem. Jego trasa będzie zaczynała się z portu Porsgrunn do portu w Brevik w południowej Norwegii. I choć trasa ta ma zaledwie 14 km, to jednak pozwoli na uniknięcie wyjazdów 40 tysięcy ciężarówek rocznie.

Pierwszy bezzałogowy, w pełni autonomiczny statek handlowy Yara Birkeland odbył pierwszą podróż

Yara Birkeland to 80-metrowy kontenerowiec, który pozwoli na redukcję około 1000 ton dwutlenku węgla rocznie. Prędkość maksymalna statku to 24 km/h (13 węzłów). Z kolei tradycyjna maszynownia na pokładzie została zastąpiona ośmioma przedziałami wyłożonymi bateriami o mocy 7 megawatogodzin. To, jak wskazuje kierownik projektu Jostein Braaten:

[…] jest odpowiednikiem mocy stu samochodów Tesla.

Zobacz również: Amazon, IKEA i inni będą korzystać jedynie z frachtu zeroemisyjnego

Przed Yara Birkeland jeszcze sporo testów

Co istotne, kontenerowiec jeszcze nie jest przystosowany w pełni do podróży bez załogi. To jak wskazują twórcy, będzie możliwe dopiero za dwa lata. W tym czasie statek będzie wykonywał dwa przejazdy tygodniowo, w trakcie których będą prowadzone niezbędne testy.

Dotyczy to między innymi sprawdzeniu i aktualizacji różnych czujników, które będą analizowały wąski fiord, przepłynięcie pomiędzy dwoma mostami, znalezienie drogi pomiędzy statkami handlowymi itd.

Dodatkowo testy obejmą ominięcie łodzi turystycznych, a także przepływających kajaków. Wszystko po to, aby uniknąć bezprecedensowej sytuacji, w której statek mógłbym się znaleźć i zagrozić bezpieczeństwu osób postronnych. Koniec końców statek w zupełności bez załogi będzie ładował i rozładowywał towary, ładował baterię i żeglował bez udziału człowieka.

Jak przekonuje Braaten:

Czynnik ludzki jest dziś przyczyną wielu wypadków.

Zobacz również: Airbus ujawnił koncepcje samolotów zeroemisyjnych

Z kolei jak przekonuje kanał informacyjny France 24 – sektor morski produkuje dorocznie nawet 3% światowej emisji gazów. Tymczasem branża planuje obniżenie obecnej emisji spalin o 40% już do 2030 roku, a nawet o połowę do 2050 roku. Wszystko to sprawia, że statki autonomiczne z napędem elektrycznym, takie jak Yara Birkeland, będą pojawiać się coraz częściej, a ich wykorzystanie będzie znacznie popularniejsze.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button