Info z rynkuTransport

Qatar Airways uziemiło 13 Airbusów ze względów bezpieczeństwa

Ostatnie problemy z bezpieczeństwem samolotów były na porządku dziennym. Prym w tym wiódł Boeing, którego usterki związane m.in. z maszyną 737-8 MAX doprowadziły do tragedii. Tymczasem okazuje się, że Airbus również napotkał problemy, które mogły doprowadzić do ewentualnej korozji kadłuba. Tak przynajmniej twierdzi Qatar Airways.

Arabska linia lotnicza Qatar Airways poinformowała o uziemieniu aż 13 Airbusów A350 z powodu „problemów z degradacją kadłubów”. Agencja AP News informuje, że sprawa dotyczy samolotów dużego zasięgu, a sam konflikt z europejskim dostawcą trwa już od miesięcy. Wszystko dlatego, że impas w sprawie poprawy warunków bezpieczeństwa wywołał konflikt między przewoźnikiem a producentem.

Choć przedstawiciele firmy Airbus odmawiają komentarza w tej sprawy, a tym bardziej nie zamierzają wnikać w dyskusję, to Qatar Airways jest bardziej rozmowna. Według przedstawicieli przewoźnika problem tkwi w kompozytowym kadłubie A350, który został zaprojektowany w taki sposób, aby samolot stał się lżejszy i tańszy w eksploatacji. Jest to możliwe dzięki mniejszemu spalaniu paliwa lotniczego, co jednocześnie wpływa na zmniejszenie emisji spalin.

Ogromna inwestycja United Airlines. 200 nowych samolotów pasażerskich

W oświadczeniu przekazanym przez Qatar Airways wynika, że na kadłubie samolotu widnieje częsta degradacja farby. Firma opisała ten problem jako „znaczący problem”, ale nie rozwinęła szczegółów i jakie one mają wpływ na bezpieczeństwo maszyn.

Jak jednak przekazano, 13 samolotów zostało uziemionych, aby naprawić i ustalić przyczynę problemu. Jak jednak stwierdził dziennikarz Alex Macheras:

Linia twierdzi, że lakier ulega degradacji w „przyspieszonym tempie” – odrzutowce pozostaną uziemione do czasu znalezienia rozwiązania, które „trwale skoryguje ten problem”.

Qatar Airways posiada flotę 53 samolotów Airbus A350 z serii 1000 i 900. Linie lotnicze mają jeszcze jeden zamówiony samolot u producenta z siedzibą w Tuluzie we Francji, co sprawia, że ich łączne zamówienie wynosi 76 maszyn. Oznacza to, że przewoźnik posiada najwięcej Airbusów tego typu spośród wszystkich linii lotniczych na świecie.

Niestety linia przekazała, że nie przyjmą więcej modeli A350, jeśli problem nie zostanie rozwiązany.

Wpływ pandemii na przewozy cargo był bardzo mocno odczuwalny

Qatar Airways uziemia Airbusy A350. To spory problem dla europejskiego dostawcy

Jak informuje AP, Airbus odmówił szczegółowego omówienia uziemienia, które nakazało Qatar Airways. Mediom przekazano tylko krótką notkę o poszanowaniu tajemnicy handlowej i o trwających rozmowach z przewoźnikiem.

Sama cena katalogowa modelu A350 wynosi 366.5 mln dolarów, ale jest to koszt negocjacyjny. Dlatego niektórzy eksperci zastanawiają się, czy prezes Qatar Airways, Akbar al-Baker, nie zdecydował się na konfrontację z europejskim dostawcą. Wszystko po to, aby zmniejszyć ceny za dostawy nowych samolotów. Być może coś w tym jest, bo al-Baker znany jest ze swojej postawy i ciężkiego charakteru.

Źródło: AP News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button