Info z rynkuIntermodalnyTransport

Gdańsk za 2 mld zł stanie się jednym z największych portów w Europie

Port Gdańsk SA ogłosił wyniki postępowania przetargowego w sprawie budowy nowego terminalu kontenerowego. Wygrała spółka DCT Gdańsk S.A. która za 450 mln euro zbuduje nowy terminal Baltic Hub 3, dzięki czemu gdański port stanie się jednym z największych portów przeładunku kontenerów w całej Europie.

DCT Gdańsk S.A. jest największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. Posiada obecnie dwa terminale morskie o powierzchni 3 mln TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych). Z tego powodu wygrana w przetargu to krok milowy dla spółki. Wszystko dlatego, że dzięki temu zwiększy swoje możliwości przeładunkowe z obecnych 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Koszt budowy Baltic Hub 3 to 450 mln euro, czyli ponad 2 mld złotych.

Budowa nowego terminala rozpocznie się w drugiej połowie 2022, a jego uruchomienie spółka DCT Gdańsk planuje w drugiej połowie 2024 roku. Do istniejące nabrzeża T1 zostanie przygotowany nowy terminal kontenerowy z nabrzeżem głębokowodnym o długości 717 m i głębokości 18 m.

DCT Gdańsk buduje trzeci terminal Baltic Hub 3 i świętuje 17. urodziny

Dodatkowo jak przekazano w oświadczeniu spółki, na miejscu powstanie również:

[…] plac o powierzchni 36 ha wyposażony w 7 suwnic zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG.

Inwestycja pozwoli zatem na bezpieczne i niezawodne działanie przeładunkowe przez cały rok.

Gdańsk stanie się jednym z najważniejszych portów na świecie

Jak przekazał Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk:

Dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3 Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski.

Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał również, jak ta inwestycja jest ważna z punktu widzenia strategicznego dla Polski:

W ciągu ostatnich pięciu lat położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata, a dzięki rozbudowie terminalu DCT utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje wzmacniają pozycję polskiej gospodarki.

Warto również wspomnieć, że Port Gdańsk jest obecnie jednym z najszybciej rozwijającym się portów w Europie. Według rankingów uzyskał 18 miejsce, a na początku 2021 roku trafił do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim.

Źródło: RP.pl, Gov.pl, Portal Morski, DCT Gdańsk

Polecane artykuły

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button