Info z rynkuTransport

Zielony Transport Publiczny: aż 1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy

Dzięki możliwościom finansowym, jakie daje Krajowego Planu Odbudowy (KPO), autobusy i trolejbusy z napędem elektrycznym i wodorowym staną się codziennością. Wszystko dlatego, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sfinansuje kwotą 1,2 mld zł zakup zeroemisyjnych pojazdów w całej Polsce. Nabór będzie prowadzony już od 1 września.

Program Zielony Transport Publiczny — milionowe dotacje na zakupy zeroemisyjnych autobusów i trolejbusów

Program „Zielony Transport Publiczny” wspiera rozwój zeromisyjnych środków transportu, w tym autobusów i trolejbusów. Został specjalnie dostosowany do zasad określonych w Krajowym Planie Obudowy, który został przyjęty przez Radę Ministrów.  Celem jest obniżenie emisji dwutlenku węgla w zbiorowym transporcie drogowym oraz rozwój „zielonej mobilności”.

Continental testuje opony do elektrycznych ciężarówek

Środki mają wspomóc miasta i mniejsze miejscowości, które są wykluczone ze względu na wysoki poziom smogu, przez co tracą funkcję społeczno-gospodarcze. Jak przekazał minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka:

Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór Program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne.

We Włoszech powstaje droga ładująca samochody elektryczne

Strumień pieniędzy ma również wspomóc lokalne społeczności i przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu. Ma on bowiem bezpośredni wpływ na szkody społeczne, środowiskowe i gospodarcze danego regionu. Jak przekonuje Kurtyka:

[…] Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy – również mieszkańcy średnich i małych miast. W tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze, jak również w regionach górniczych. Dlatego program w nowej odsłonie – zgodnie z KPO – przewiduje duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać miejski oraz lokalny transport samorządów.

Samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie od 20 do 80% zakupu lub leasingu takich pojazdów. Pieniądze zostaną przeznaczone również na szkolenia kierowców oraz w 25% na rozwój infrastruktury ładowania. Dzięki temu będzie możliwe wybudowanie lub modernizacja obecnych stacji ładowania. Jak przekonuje ministerstwo, sam program Zielony Transport Publiczny umożliwi wprowadzenie do floty przewoźników nawet 760 nowych autobusów zeromisyjnych.

W Londynie pojawią się pierwsze piętrowe autobusy wodorowe

Modernizacja autobusów i zakup zeroemisyjnych pojazdów wyjdzie wszystkim na zdrowie

Pomysł wprowadzenia zeroemisyjnych autobusów na polskie drogi nie jest niczym nowym. Jednak kwota wsparcia na ten cel robi wrażenie. Mimo to z każdym rokiem wzrasta popyt na tego typu pojazdy, co dobitnie pokazują dane przekazane przez ministerstwo transportu. Okazuje się, że od początku roku zarejestrowano w Polsce ponad 100 zeroemisyjnych autobusów. Oznacza to, że jest to wzrost z tym samym okresem sprzed roku — aż o 49%.

Źródło: gov.pl

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button