Koleje Luksemburskie zakupiły pierwsze w Europie autonomiczne pociągi

Koleje Luksemburskie zakupiły 34 nowe pociągi Coradia, które dostosowano do systemu autonomicznego. Za inwestycje odpowiada producent Alstom, według którego to pierwsze tego typu rozwiązanie w Europie dla pociągów regionalnych. Co więcej, rozwiązanie może zwiększyć przepustowość sieci przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii.
Inwestycja Kolei Luksemburskich opiewa na sumę 360 mln euro. Zamówienie zostało złożone w grudniu 2018 roku i jak wynika z dokumentów, ma zostać w pełni zrealizowane do końca bieżącego roku. Alstom zainstaluje system do pociągów CFL w swoim belgijskim centrum technologicznym Signalling Centre of Excellence w Charleroi.
Coradia iLint – pierwszy pociąg wodorowy na świecie testowany w Polsce
Jak obiecuje producent, zespoły trakcyjne zostaną zbudowane na poziomie automatyki 2 (GoA2) w połączeniu z krajowym systemem ETCS. Oznacza to, że pociągi będą wyposażone w całkowicie zautomatyzowane funkcje rozruchu, jazdy i zatrzymywania. Maszynista będzie mógł jednak w każdej chwili interweniować, jeśli oczywiście dojdzie do sytuacji awaryjnej. System zwiększa również przepustowość sieci poprzez skrócenie przerw między pociągami. Oszczędza przy tym energię dzięki regulacji sił trakcyjnych i hamowania.
Flota dwupokładowych pociągów Coradia będzie również działać w Belgii i Francji, a wszystkie 34 zespoły trakcyjne będą w użyciu do końca 2024 roku.
Koleje Luksemburskie inwestują w autonomiczne pociągi o niskiej emisyjności
Jak poinformował Bernard Belvaux, który piastuje stanowisko dyrektora zarządzającego Alstom Benelux:
W przyszłości pociągi autonomiczne zoptymalizują regionalne operacje kolejowe, zmniejszą zużycie energii i zwiększą komfort pasażerów. Automatyczne działanie będzie miało decydujący wkład w rozwój nowoczesnej, atrakcyjnej sieci kolejowej.
Alstom współpracuje przy obecnych inicjatywach ze Wspólnym Przedsięwzięciem Shift2Rail. Jest to formalne partnerstwo o znaczeniu publiczno-prywatnym. Inicjatywa służy przede wszystkim do wspólnego projektowania, koordynowania i przeprowadzania działań związanych z badaniami naukowymi i innowacjami kolejowymi. Mają one za zadanie wspierać podnoszenie poziomu usług kolejowych i komfortu przejazdów w Europie.
Niemcy: Na tory wyjadą pierwsze pociągi napędzane wodorem
Firma planuje również testy standardu GoA3 w Niemczech oraz GoA4 w Holandii. Ostatnie testy całkowicie zautomatyzowanego systemu sterowania będą wykonywane na lokomotywie manewrowej prywatnego operatora towarowego Lineas.
Źródło: ikolej.pl, Railway News, Rynek Kolejowy
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze