E-commerceInfo z rynkuIntralogistykaMagazynyPrzemysł 4.0

Rozwój robotyzacji jest nieunikniony. Czy tego chcemy, czy nie

Pracownicy mogą zacząć się bać?

Pandemia przyspieszyła nie tylko rozwój e-commerce, który stał się jednym z najbardziej dochodowych branż na świecie. Miniony rok udowodnił także, jak istotnym czynnikiem jest robotyzacja przedsiębiorstw i zastępowanie pracowników maszynami. Widać to szczególnie w Azji i USA, choć powoli dostrzegamy to także na rynku europejskim. 

Jak informuje firma badawcza LogisticsIQ, do 2026 roku automatyzacja i robotyzacja magazynów może wzrosnąć nawet o 14%, osiągając przy tym wartość 30 miliardów dolarów. Jak wynika z raportu, obecny prym w robotyzacji wiodą Stany Zjednoczone, ale Indonezja, Australia czy nawet Filipiny nadrabiają zaległości.

Polski e-commerce na fali: trend wzrostowy nawet po pandemii

Jak stwierdził Allan Frydman, główny konsultant ds. powierzchni przemysłowych w Jones Lang LaSalle:

Automatyzacja, obok rozbudowy magazynów i centrów dystrybucyjnych, jest największym atutem firm działających w gospodarce na żądanie.

Jak przekazał Frydman, magazyny JLL potrafią skompletować dzięki robotyzacji aż 35 000 zamówień w ciągu godziny, a pudełka mogą być gotowe do wysyłki zaledwie w ciągu 30 minut. Jest to możliwe dzięki specjalnym programom do zarządzania danymi magazynowymi, zaawansowanymi robotami i zmechanizowanymi regałami. Wszystko to sprawia, że istnieje ograniczone zapotrzebowanie na pracowników ludzkich.

Z kolei jak podaje Statista, globalny rynek automatyki magazynowej może przekroczyć aż 30 mld dolarów do 2026 roku. W 2016 było to 9,9 mld dolarów, zatem coraz większe zapotrzebowanie na tego typu usługi wzrasta z każdym rokiem.

Postępująca digitalizacja i rozwój zakupów online sprawia również, że klienci stali się bardziej świadomi i wymagający. Prym wiedzie w tym poczucie konsumenckie o potrzebie szybkiej dostawy. Jak informuje AlixPartners, w 2021 roku przeciętny klient otrzymywał zamówienie w ciągu 5,5 dnia, podczas gdy wcześniej było to 4,5 dnia. To zwiększa również ryzyko, ponieważ im dłużej klient ma czekać na dostawę, tym większa szansa, że zrezygnuje z zakupu. W badaniach PwC aż 17% respondentów odpowiedziało, że zmieni dostawcę, jeśli czas zamówienia będzie dłuższy, niż u konkurencji. Nawet jeśli cena byłaby bardziej konkurencyjna.

Drony to przyszłość logistyki? Robotyzacja to tylko część nadchodzących zmian

Ashley Smart, dyrektor ds. rozwoju logistyki w regionie EMEA w JLL, stwierdził, że w ciągu najbliższych kilku lat firmy logistyczne będą musiały mieć dodatkowe budynki, które będą w stanie pomieścić drony. Będzie to możliwe, tylko wówczas, jeśli postęp techniczny i regulacyjny będzie postępował w obecnym tempie. Na obecną chwilę nic nie wskazuje, że się on zatrzyma, dlatego wiele firm musi mieć na uwadze rozwój także tej branży.

Jak wskazuje globest.com, oznacza to, że

[…] Aby pomieścić drony, magazyny będą musiały zawierać punkty ładowania, włazy dachowe lub świetliki. Mogą potrzebować nawet jeszcze więcej miejsca na zewnątrz na lądowiska dla dronów, aby były gotowe do obsługi dronów. Ponadto operatorzy magazynów będą musieli ponownie przemyśleć projekt, operacje kompletowania i pakowania oraz metody wysyłki.

Ważną kwestią jest jednak to, że drony czy roboty nie będą jedynymi elementami, które zmodernizują obecne formy dostaw. Wskazali na to Steve Weikal, wykładowca, badacz i lider CRE Tech w MIT Real Estate Innovation Lab, oraz James Robert Scott, główny badacz w MIT Real Estate Innovation Lab. Badacze stwierdzili, że analityka danych i sztuczna inteligencja zwiększą wydajność łańcuchów dostaw.

Technologia VeChain zmieni logistykę. Czy to blockchain przyszłości?

Eksperci są zdania, że dane gromadzone w łańcuchach dostaw i w operacjach magazynowych, powinny pomóc deweloperom w podejmowaniu lepszych decyzji lokalizacyjnych. To ostatecznie poprawi wydajność operacyjną obiektów.

I choć technologia pod tym kątem dopiero się rozwija, to faktem jest, że będzie ona wiodła prym w nadchodzących latach. Wystarczy wspomnieć o blockchainie VeChain, który zdobywa coraz większą popularność – zwłaszcza w Azji. Z kolei sztuczna inteligencja sprawi, że miejsca pracy będą bezpieczniejsze i bardziej wydajne. A to z kolei, jak zaznacza portal globest, sprawi, że pracownicy będą mogli bezpiecznie skupić się na swoich obowiązkach.

Przykładem jest również działanie firmy Boston Dynamics, których roboty doskonale radzą sobie zarówno w magazynach, jak i w terenie. Obecnie korporacja została przejęta przez koncern Hyundai, który posiada aż 80% akcji spółki.  Pakiet kontrolny wynosi 880 mln dolarów.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button