LotniczyTransport
Gorące newsy

Samoloty LOT znów latają nad Arktyką. Tak się omija Rosję!

Samoloty LOT-u już w latach 80-tych latały trasą polarną

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) podjął decyzję o zmianach w Certyfikacie Przewoźnika Lotniczego AOC. Od teraz polscy przewoźnicy mają możliwość operowania w północnej strefie polarnej, a także zwiększono limit czasu ETOPS ze 180 do 207 minut dla samolotów Boeing B787-8 i B-787-9. Dzięki zmianom pierwszy samolot PLL LOT przyleciał z Japonii do Polski nad Arktyką.

Samolot LOT przeleciał nad Arktyką

Od czasu najazdu Rosji na Ukrainę i w konsekwencji wprowadzenia zakazu lotu nad Rosją, przewoźnicy latający nad tym obszarem muszą skupić się na alternatywnych, często dłuższych trasach. Dzięki zmianom dokonanym przez ULC, polskie linie PLL LOT mogą korzystać z tras nad obszarem bieguna północnego. Dzięki trasie nad Arktyką, czas lotu z Tokio do Warszawy zostanie skrócony o około 1,5 godziny, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz większą możliwość przewozu frachtu. Jak przekazał na Twitterze Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT, pierwszy samolot LOT już przyleciał nad Arktyką z Tokio do Warszawy.

Rozszerzenie certyfikatu ma swoje plusy, jak i minusy. Duża zaletą zdecydowanie jest możliwość uruchomienia nowych połączeń, które wcześniej były niedostępne, a przykładem takiego połączenia jest bezpośredni lot do Honolulu na Hawajach. Jednak trasa ta posiada pewne ograniczenia. Wykonanie lotu nad Arktyką zależy od prognoz kosmicznych, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej oraz łączność radiową.

Przygotowania do wdrożenia takich operacji były poprzedzone kilkumiesięczną pracą zespołu, który na podstawie przepisów EASA musiał wprowadzić wiele działań. Między innymi należało dokonać zmian we wszystkich częściach Instrukcji Operacyjnej. Należało również przygotować nowe procedury i dokumenty, wyszkolić dyspozytorów lotniczych, pilotów i członków personelu pokładowego – tłumaczy Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.

Czytaj też: PLL LOT przegrały sprawę o odszkodowanie od Boeinga!

Żmudne przygotowania

Dodatkowo, zespół odpowiedzialny za program do planowania lotów przeprowadził niezbędne modyfikacje w oprogramowaniu, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie nowej trasy. Konieczne było dokonanie zakupu dodatkowego wyposażenia dla samolotu, takiego jak polarny zestaw przetrwania. Zestaw ten obejmuje różne elementy, w tym kombinezony polarne dla załogi, folie NRC dla pasażerów czy piłę do lodu.

Warto zauważyć, że samoloty LOT-u już w latach 80-tych latały trasą polarną. Mimo dość prymitywnego wyposażenia nawigacyjnego samolotów typu IL-62M, dzięki wybitnemu zespołowi PLL LOT i nawigatorów, w których gronie znajdował się SP. Edward Makula, możliwe były do wykonania tzw. rejsy rybackie przewożące pracowników Dalmoru do Anchorage na Alasce – dodaje Moczulski.

Jak dodaje na Twitterze Moczulski, po wielu latach PLL LOT ponownie dołącza do niewielkiego grona linii lotniczych, które posiadają uprawnienia do przeprowadzania operacji nad obszarem polarnym.

Trasa nad biegunem północnym jest kolejnym krokiem w rozwoju naszej Firmy oraz naszej obecności na rynku lotniczym. Pierwszy rejs wystartował dziś z Tokio do Warszawy W składzie pierwszej załogi będzie CPT Krzysztof Smyk, CPT Piotr Wiliński i FO Cezary Józko – wskazuje rzecznik prasowy PLL LOT.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

PLL LOT poleci z lotniska w Radomiu. Kierunkiem trzy stolice w Europie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button