Info z rynkuTransport

W Londynie pojawią się pierwsze piętrowe autobusy wodorowe

Burmistrz Londynu, Sadiq Khan ogłosił wprowadzenie floty 20 nowych piętrowych autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pojazdy zmniejszą ślad węglowy i jeszcze bardziej ograniczą szkodliwe emisje. Autobusy wodorowe dołączą do floty ponad 500 londyńskich autobusów elektrycznych.

Urząd transportu londyńskiego ogłosił, że pierwsza flota piętrowych autobusów na wodór będzie obsługiwać trasę numer 7. Dotyczy ona odcinka pomiędzy East Acton a Oxford Circus. Władze Londynu planują osiągnąć zerową emisję już do 2030 roku.

Coradia iLint – pierwszy pociąg wodorowy na świecie testowany w Polsce

Autobusy wodorowe już na londyńskich drogach

Wodór używany w ogniwach paliwowych jest wolny od szkodliwych emisji. Jedynym produktem ubocznym jest woda powstająca w wyniku reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza. W procesie tym wytwarzana jest jedynie energia elektryczna do zasilania autobusu.

Autobusy wodorowe pomogą oczyścić powietrze i poprawić stan zdrowia mieszkańców Londynu poprzez zmniejszenie poziomu szkodliwego tlenku azotu w powietrzu. Ponadto pasażerowie skorzystają z bardziej płynnych i cichszych podróży dzięki mniejszym wibracjom. Skorzystają również z bezpłatnych punktów ładowania USB.

Dzięki zaawansowanej technologicznie stacji paliw, zbudowanej przez firmę Nel Hydrogen, tankowanie pojazdów będzie trwało jedynie pięć minut. Odbywać się to będzie raptem raz dziennie, a umożliwiają to specjalne wodorowe ogniwa paliwowe.

Autobusy na wodór – inwestycja potrzebna, ale i kosztowna

Koszt tej inwestycji wynosił aż 6 milionów funtów, choć 5 mln funtów zostało sfinansowane przez europejskie organizacje proekologiczne. Dotyczyło to fundacji Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking oraz Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci (INEA), agencji wykonawczej Komisji Europejskiej. Dodatkowy milion funtów pochodził również od The Office for Zero Emission Vehicles (OZEV).

Autobusy wodorowe zostały wyprodukowane przez Wrightbus w Irlandii Północnej, co pomogło stworzyć nowe miejsca pracy. Z kolei specjalne butle gazowe zostały wyprodukowane przez firmę Luxfer w Nottingham. Wodór do autobusów jest obecnie produkowany w zakładzie Air Liquide w Runcorn, z wykorzystaniem wodoru odpadowego jako produktu ubocznego z przemysłowego zakładu chloro-alkalicznego.

Co istotne, firma Ryze Hydrogen z siedzibą w Oxfordzie jest odpowiedzialna za transport paliwa do stacji paliw. Od 2023 r. wodór będzie jeszcze bardziej ekologiczny, ponieważ będzie produkowany w procesie elektrolizy zasilanym bezpośrednim połączeniem z morską farmą wiatrową.

Jak wskazują eksperci, urząd transportu londyńskiego utorował drogę dla tańszych autobusów wodorowych w całej Wielkiej Brytanii. Wszystko za sprawą prowadzenia brytyjskiego zamówienia w ramach funduszu Joint Initiative for Hydrogen Vehicles across Europe (JIVE).

Projekt ten ma na celu wprowadzenie aż 139 autobusów o zerowej emisyjności na angielskie drogi. Wraz z tą inwestycją, planuje się również rozwój infrastruktury uzupełniania paliwa w pięciu krajach europejskich.

Wodór w logistyce jest technologią perspektywiczną, ale i kosztowną

Londyn inwestuje w autobusy na wodór. Zeroemisyjne autobusy pojawią się już na drogach

Jak przekazał burmistrz Londynu, Sadiq Khan:

Dokonaliśmy w Londynie prawdziwego postępu w oczyszczaniu naszego powietrza. Wciąż jednak mamy przed sobą długą drogę, ponieważ toksyczne zanieczyszczenie powietrza w naszym mieście wciąż prowadzi do tysięcy przedwczesnych zgonów każdego roku i hamuje rozwój płuc dzieci. Jako część naszych wiodących na świecie bieżących wysiłków, jestem dumny, że mogę ogłosić, że pierwsze w Anglii wodorowe autobusy piętrowe, które nie wytwarzają żadnych szkodliwych emisji, zostaną teraz wprowadzone do użytku.

Źródło: London.gov.uk

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button