Info z rynkuLotniczy

ONZ zakazuje używania olei ciężkich przez wszystkie statki w Arktyce

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), która jest wyspecjalizowaną organizacją systemu ONZ, przyjęło rezolucję zakazującą używania ciężkiego oleju HFO w rejonie Arktyki. Mimo to organizacje ekologiczne dalej nie są usatysfakcjonowane. Twierdzą bowiem, że wiele statków dalej będą omijać kontrole i przepisy są w zasadzie martwe.

Podczas gdy wody Antarktydy są chronione przez rygorystyczne regulacje wprowadzone w 2011, w tym właśnie zakaz stosowania ciężkiego paliwa olejowe (HFO), to Arktyka nie była tym objęta. Wszystko dlatego, że przez ten rejon pływało o wiele więcej statków transportowych, niż po wodach arktycznych. A to z kolei powodowało zwiększenie wpływu lobby transportowego i liczne utrudnienia we wprowadzaniu kolejnych regulacji.

Polska firma NED-Project stworzy jacht napędzany energią jądrową!

Tymczasem jak wynika z nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ (IMO), wprowadzonych na wirtualnej sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC), stosowanie HPO zostaje zablokowane na trasach rejonu arktycznego. Nie stanie się to jednak od razu, ponieważ firmy muszą dostosować się do nowych regulacji.

Przepisy te wejdą w życie a wodach arktycznych już od 1 lipca 2024 roku. Do tego czasu firmy transportowe będą musiały albo zmienić trasy swoich przewozów, albo dostosować statki do nowych warunków technologicznych, które będą opierały się o rozwiązania proekologiczne.

Jednakże, jak zwracają uwagę eksperci, prawo to będzie niemal martwe do połowy 2029 roku, ponieważ istnieje w nim szereg wyjątków i zwolnień. Jednakże do tego czasu większość korporacji handlowych będzie w stanie przystosować swoją flotę statków do wprowadzanych warunków regulacyjnych.

Jak twierdzą ekolodzy, to właśnie HPO wytwarza ogromne ilości emisji szkodliwych zanieczyszczeń. Dotyczy to m.in. tlenku siarki i tlenków azotu. Z kolegi ewentualny wyciek paliwa, może mieć druzgocący wpływ na ekosystem Arktyki.

Hamburg: Do portu zawinie pierwszy kontenerowiec przystosowany do LNG

Mellisa Johnson, z organizacji Pacific Environment, przekazała na forum MEPC, że:

Żadne z działań określonych przez IMO nie przyniesie Arktyce żadnej ulgi w tej dekadzie. Bez konkretnej pomocy w tej dekadzie, Arktyka może zostać na zawsze utracona.

Źródło: Marine Link

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button